Recenzie: Frânturi de lumină de Amie Kaufman și Meagan Spooner

Al treilea volum al Trilogiei Constelatii, bestseller New York Times;
O tulburatoare poveste despre dragoste si curaj, un omagiu pentru omenire si pentru unul dintre cele mai pretioase atribute ale sale: puterea de a alege.

Intr-un viitor in care oamenii au gasit modalitatea de a calatori in univers si de a infiinta colonii pe alte planete, doi tineri, Sophia si Gideon, incearca sa-l rastoarne pe cel pe care il considera responsabil de moartea multor oameni: bogatul om de afaceri LaRoux. Desi lupta separat, sub identitati false, drumurile li se intersecteaza si se indragostesc. Treptat, descopera ca toti cei pe care ii credeau aliati ai dictatorului ii sunt, de fapt, victime.
Surpriza cea mai mare vine atunci cand si fortele enigmatice folosite de LaRoux – Soaptele – se dovedesc a fi nu calai, ci victime, entitati inteligente din univers la fel de dornice de libertate ca si oamenii pe care ii posedau.

Deși capitolul final al îndrăgitei drame spațiale s-a lăsat așteptat mai bine de doi ani și între timp aproape că îmi pierdusem speranța de a-mi completa seria în română, mă bucur că editura Trei a decis să lanseze în cele din urmă concluzia trilogiei. Acum, după ce am parcurs întreaga poveste din perspectiva celor șase protagoniști, pot spune că sunt impresionat de iscusința de care au dat dovadă autoarele în construcția universului fictiv. Până acum s-a pus accentul pe extinderea acestui univers (deplasarea prin hiperspațiu pe Elysium, Avon și Corint) și descifrarea misterului propriu-zis a căzut în planul secundar, dar fiind ultimul roman, Frânturi de lumină promite să pună capăt întregului conflict, înt-un ultim efort al eroilor principali de a salva umanitatea. Și în ciuda faptului că volumul are aproximativ 600 de pagini (mai mult decât suficient pentru a oferi seriei un final adecvat)- consider că prima jumătate a poveștii nu evoluează destul de rapid în comparație cu alte momente ale narațiunii. Pe Sofia Quinn, tânăra carismatică care caută să-și răzbune tătăl și Gideon Marchant, hackerul genial supranumit „Valetul de Inimă Roșie” i-am cunoscut deja în Fărâme de șoapte și dacă fiecare cuplu din serie a avut la dispoziție un întreg roman să își dezvolte relația, cei doi sunt oarecum dezavantajați de structura cărții. Este nevoie doar de căteva capitole pentru ca aceștia să renunțe definitiv la suspiciuni și să se regrupeze într-o echipă, ceea ce nu pare extrem de credibil. În plus, cei doi nu se încred unul într-altul până aproape de final, dar cu toate asta își doresc o relație, fiind o situație deja confuză. Fiecare personaj acționează din propriile convingeri și este interesant să privești cum relațiile sunt afectate de motivații ascunse, deși toți sunt determinați să pună capăt crimelor comise de Roderick LaRoux. Fanii seriei vor fi încântați să afle că atât Lilac & Tarver precum și Jubilee & Flynn își fac apariția și în ultimul volum, având un rol important în lupta împotriva corporației LaRoux Industries, ceea ce a reprezentat un mare plus pentru mine pentru că fiecare personaj reusește cumva să se reinventeze fața de cum i-am văzut ultima oară. Trebuie să recunosc că m-am simțit puțin dezorientat atunci când personaje secundare din primele două volume au fost reintroduse în poveste, asta pentru că a trecut ceva timp de când am terminat lectura și am uitat unele conexiuni dintre acestea. Cea de-a doua jumătate a romanului poate fi considerată o reuniune de familie, unde toate conflictele secundare se sting în anticiparea marelui final și toate personajele noastre preferate contribuie la demascarea conspirației ființelor-șoptitoare. Așa cum știți deja, seria nu dezamăgește niciodată când vine vorba de neprevăzut – și acest ultim capitol al trilogiei vă pregătește o surpriză, una pe care nu ați fi putut-o anticipa. Îmi este greu să mă despart de personajele create de Amie Kaufman și Meagan Spooner, după ce le-am urmărit destinele intersectându-se în conflictul interplanetar timp de trei ani. După acest roman am decis să iau o pauză nedetreminată de la literatura științifico-fantastic; simt că mi-ar fi greu să găsesc un înlocuitor seriei și nici nu intenționez. În clasamentul preferințelor „Frânturi de lumină” se ridică deasupra volumului „Fărâme de șoapte” dar nu se apropie de succesul primului volum „Cioburi de stele„, unul dintre cele mai bune romane s.f. pe care le-am întâlnit. Seria este dinamică, captivantă și surprinzătoare, într-un cuvânt magică și poate fi savurată și de cititorii reticenți față de genul științifico-fantastic, pentru că este în primul rând o colecție de povești de dragoste, fiecare unică în felul ei. Carte mi-a fost oferită de librăria online Libris pentru recenzie și voi o puteți achiziționa online din categoria cărți beletristică. Multumesc pentru lectură și spor la citit!