Recenzie: Cartea secretă a Fridei Kahlo de F.G. Haghenbeck

971971Cartea Plantei de Menta, un carnetel negru, s-a descoperit candva printre obiectele personale ale Fridei Kahlo. Era o colectie de retete culinare dupa care se pregateau ofrandele cu ocazia Zilei Mortilor. Inspirat de aceasta marturie emotionanta, F.G. Haghenbeck a inceput sa reconstituie viata celebrei pictorite. Biografie si fictiune, poveste si istorie, Cartea secreta a Fridei Kahlo deseneaza destinul implacabil al unei artiste, al unei femei, al unui spirit tulburat.

„Dintre toate locurile casei, bucataria era inima ce o facea sa palpite, transformand o cladire inerta intr-o fiinta vie. Mai mult decat o simpla locuinta, Casa Albastra era sanctuarul, refugiul si altarul stapanei sale. Casa Albastra era Frida. In ea strangea amintiri ale trecerii sale prin viata. Era un loc unde convietuiau fara probleme portretele lui Lenin, Stalin, Mao Zedong cu catapetesme rustice ale Fecioarei de Guadalupe.“

Cartea secretă a Fridei Kahloprezintă biografia romanțată a celebrei pictorițe 14194388_1042137312549689_2052734754_nmexicane, un omagiu adus vieții și operei artistei. Înainte de a o citi, nu aveam o opinie bine conturată în privința pictoriței; cunoștințele mele se limitau la câteva autoportrete și citate culese de pe rețelele de socializare. Atunci nici nu mi-aș fi putut imagina cât de profund a influențat ea societatea artistică a timpurilor în țara de origine. Dacă aveți curiozitatea să căutați „artiști mexicani” pe Internet, o să observați că numele Fridei va fi primul rezultat, urmat de cel al soțului ei, un pictor la fel de cunoscut.Totodată m-a întristat profund destinul artistei, faptul că nu a avut parte de viața pe care o merita. Deși a cunoscut faima și dragostea adevărată, deși a călătorit mult și talentul i-a fost răsplătit, fericirea a ocolit-o.Frida a fost o fire puternică pe care boala a făcut-o vulnerabilă, un spirit liber care atunci când poliomielita i-a paralizat picioarele a spus: „La ce-mi trebuie mie picioare când eu am aripi să zbor?” Personalități ale epocii precum Picasso,Salvador Dali, Ernest Hemingway,Henry Miller,Troțki și Georgia O’Keeffe au fost inspirați de farmecul, talentul și mâncărurile delicioase ale Fridei.

Fiecare episod din viața artistei este pus în relație cu tabloul inspirat de această experiență, autorul oferindu-ne o perspectiva unică asupra artei prin ochii artistului. Construcția romanului urmează un tipar bine definit: la începutul fiecărui capitol regăsim o mică ilustrație a tabloului a cărui poveste urmează să o aflăm și la final una sau mai multe rețete culinare, însoțite de anecdote și cugetări ale Fridei. Rețetele de mâncăruri tradiționale redau șarmul vieții mexicane prin explozia de culoare și arome, preparate picante și aromate cu diverse condimente exotice. Am întâmpinat dificultăți cu aceste rețete pentru că deși ele au inspirat romanul, îngreunează puțin cursul lecturii – la fiecare două-trei capitole trebuia să mă opresc din citit să îmi iau o gustare.

14169510_1042137302549690_311232061_nCartea are într-adevăr note biografice fiind vorba de o personalitate reală, dar ficțiunea umple golurile lăsate de istorie. La astfel de cărți apreciez mai ales voința scriitorului de a rămâne obiectiv, fără a pune intenționat personalitatea descrisă într-o lumină favorabilă sau nefavorabilă. Cu toate atributele Fridei este și greu să rămânem obiectivi. Pe parcursul vieții Frida a fost soție, amantă,atee, bisexuală, comunistă, bolnavă,muză, bucătăreasă, nepoată a morții și mai târziu a devenit un simbol al Mexicului. Înțeleg că sunt (mari) diferențe culturale între latino-americani și europeni și unii încă o condamnă pentru felul cum și-a trăit viața,dar până la urmă ceea ce contează cu adevărat este opera ei și nimeni nu îi poate contesta talentul. Un alt subiect discutat în carte este relația controversată cu celebrul pictor Diego Rivera. Cuplul Rivera-Kahlo este fără îndoială unul dintre cele mai bizare pe care le-am întâlnit. Frida l-a cunoscut pe Diego pe când acesta îi picta școala. I-a devenit ucenică pentru o perioadă și mai târziu în viață au decis să își unească destinele prin căsătorie. De aici povestea se complică: Diego o înșeală pe Frida cu mai multe femei și Frida la rândul ei îl înșeală pe Diego cu mai mulți bărbați și femei deopotrivă. În perioada în care a fost imobilizată la pat, Diego a înșelat-o chiar și cu sora ei, dar Frida a decis să îl ierte. Asta în condițiile în care cea de-a doua soție a lui Diego, părăsită în favoarea Fridei, s-a ocupat personal de preparatele pentru nunta celor doi și a învățat-o pe pictoriță să gătească pentru a nu fi și ea părăsită.

” Nu cred că malurile râurilor suferă pentru că lasă apa să curgă, nici că pământul suferă pentru că plouă, nici că atomul se întristează pentru că descarcă energie. Pentru mine, totul își are compoziția firească.”

tumblr_o6t9dzo2Cj1rtjm0mo1_400

Stilul narativ este deosebit, la fel de creativ și plin de culoare ca picturile artistei. Romanul are și un ușor accent supranatural. Din cauza bolii care o măcina, spre finalul vieții, Frida a devenit dependentă de morfină. Drogurile, tradiția mexicană și viziunea lor asupra morții, combinate cu faptul că Frida a supraviețuit în mod miraculos unui accident mortal, toate acestea au contribuit la convingerea pictoriței că moartea i se adresează prin intermediul viselor. Deși pur ficționale, conversațiile dintre Frida și „Nașa” ei pot fi considerate învățături de viață; ele surprind declinul emoțional al artistei, femeia pierzându-și voința de a trăi puțin câte puțin. În continuare am selectat câteva citate despre moarte, pentru a vă forma o părere despre stilul narativ și cum a fost integrată ultima experiență a vieții în roman:

” – Fiindcă pentru unii este doar o suflare, iar pentru alții sunt multe file de romane. Fiecare își spune povestea, oricât de lungă sau scurtă ar fi ea. Pentru el a fost de-ajuns. A avut parte de cât i-a fost necesar. Niciun minut în plus, niciun minut în minus. Așa merge treaba, i-a explicat Nașa ei.”

„Noi, mexicanii, luăm moartea în râs. Orice pretext este bun pentru a petrece. Nașterea și moartea sunt momentele cele mai importante din viața noastră. Moartea înseamnă doliu și bucurie. Tragedie și distracție. Pentru a conviețui cu ceasul cel din urmă pregătim pâinea noastră cu oscioare dulci, rotundă, precum ciclul vieții; și în centru craniul. Dulce, dar mortuar. Aceea sunt eu. „

„Când i-a primit, Frida a încercat să-i explice că moartea îi dă târcoale și că de mult timp trăia zile împrumutate, dar, fără să acorde importanță poveștii ei, Picasso i-a spus doar atât: ‘ Nu uita: tot ce-ți poți imagina este real.’ „

Recomand cartea pentru că m-a făcut să respect mai mult artistul și efortul deosebit pe care îl depune pentru lucrarea sa. Felul în care Frida transpunea suferința în artă mi-a dat de gândit că în orice întâmplare nefericită poate exista și un strop de speranță. Până acum, am fost plăcut impresionat de autorii mexicani și sper să îmi găsesc timp în curând și de Gabriel García Márquez. Alături de Remedios Varo, Frida rămâne una dintre cele mai apreciate pictorițe americo-latine. Casa în care a locuit, situată în Coyoacán,Mexico City, a devenit un loc de pelerinaj pentru iubitorii de artă de pretutindeni, fiind transformată în muzeu și găzduind lunar 25.000 de turiști. Fosta locuință a Fridei adăpostește nu mai puțin de 2.000 de obiecte de artă și eu am inclus-o deja pe lista mea de locuri pe care vreau să le văd cândva. Cartea poate fi comandată cu un simplu click pe copertă.

frida-kahlo-house-mexico-city-rod-waddington

„Orice expresie în artă, dincolo de libertate și dragoste este falsă.”

Scor: 5/5