Cartea mi-a fost oferita de libraria online Libris pentru recenzie.Multumesc mult!

947243

A treia parte din trilogia Delirium.

Poate ca o luam razna din cauza sentimentelor noastre. Poate ca dragostea chiar e o boala si ne-ar fi mai bine fara ea.

Dar am ales un alt drum.

Si, in fond, acesta e rostul evitarii operatiei: sa fim liberi sa alegem. Liberi sa alegem inclusiv ce e gresit.

Primul volum ne-a purtat pe urmele Magdalenei (Lena) Haloway, o tanara care se tumblr_o80sbuBQiJ1unfdido1_500
imbolnaveste de amor deliria nervosa, boala iubrii, intr-o societate distopica care blameaza toate problemele morale pe seama iubirii, interzice absolut orice manifestare a afectiunii printr-un cod de legi inclus in Cartea Tacerii si in cele din urma ajunge sa creeze un ser impotriva deliriei, administrat obligatoriu la implinirea varstei de optsprezece ani. Lena reuseste sa evadeze din orasul natal, cu putin timp inainte de a-i fi administrat tratamentul, si se refugiaza in spatiile neingradite, formate din terenuri salbatice,  neexplorate de societate. Dar Alex, marea sa iubire si baiatul care a imbolnavit-o, nu este la fel de norocos. Cel de-al doilea volum ne prezinta o fata schimbata,maturizata, care incearca sa isi refaca viata cu ajutorul prietenilor din Salbaticie  (Raven, Tack, Hunter si Blue) si in ciuda eforturilor de a-si ascunde sentimentele, se indragosteste din nou, de data asta de Julian. Requiem este cel de-al treilea si totodata ultimul capitol al trilogiei.Vor reusi rebelii sa rastoarne sistemul corupt? Romanul evolueaza destul de lent fata de primele doua volume, urmarind doua perspective, unul fiind cel al eroinei noastre, Lena si celalalt al Hanei, prietena ei. Hana, acum vindecata si parte a inaltei societati a Portlandului, prin logodna cu  Fred Hargrove, fiul fostului primar asasinat de rebeli, se confrunta cu propriile fantome din trecut. In ciuda vindecarii, care promite pacea interioara, Hana resimte din plin vinovatia pentru cum a parasit-o pe Lena la sfarsitul primului volum ,asa ca in acest volum incearca sa se revanseze fata de familia prietenei sale. Perspectiva este unica si reconfortanta deoarece timp de doua volume tratamentul ne-a fost prezentat ca fiind pierderea libertatii de a alege, a intereselor si a capacitatii persoanelor de a aprecia lucrurile ( fara extreme precum „ura” si „iubire”, nici celelalte sentimente si emotii nu pot avea intensitate), dar Hana ne dovedeste exact contrariul. Datorita acestui volum, Hana a devenit unul din personajele mele preferate din intreaga trilogie, alaturi de Raven si Julian. Imi plac personajele care au o evolutie constanta pana se ajunge la un echilibru – am mentionat evolutia eroinei principale la inceputul recenziei si in acest punct ma vad nevoit sa discut si involutia ei evidenta pe parcursul ultimului volum. In primul rand,a fost nevoie de un triunghi amoros pentru a mentine interesul cititorilor fata de Lena („triunghiul amoros” fiind modalitatea prin care autoarea a imbinat firul narativ a trei personaje intr-unul singur, acaparand astfel o mare parte din naratiune). In al tumblr_n6nqhjf5Bu1qfyjoto1_5001doilea rand, desi naratiunea se baza oarecum pe acest triunghi amoros, Lena nu interactioneaza prea mult cu niciunul dintre baieti ( temandu-se ca unul dintre ei va fi ranit in final, lucru inevitabil in situatia de fata). Evolutia acestor trei personaje stagneaza, baietii asteptand ca Lena sa-l aleaga pe unul dintre ei si ignorand faptul ca este un razboi in plina desfasurare la care ar trebui sa ia parte. Oricum, eu personal citeam cat mai repede capitolele din perspectiva Lenei, pentru a ma putea delecta cu povestea Hanei, captivanta datorita confesiunilor ei despre viata dinainte de operatie.Stilul naratiunii este ca intotdeauna ingenios,descriptiv si alert, personajele lui Oliver explorand o lume cu totul fascinanta, cu multe imagini artistice ce sporesc placerea  lecturii. Cand vine vorba de descrieri, Lauren Oliver se claseaza printre putinii scriitori contemporani care pot emotiona prin arta descriptiva mai mult decat prin actiune in sine. Cadrul natural este descris adeseori,intens si cu meticulozitate, fiind evidenta preferinta autoarei pentru astfel de spatii in defavoarea celor urbane, care sunt aproape intotdeauna afectate de distrugeri sau parasite. Daca ati fost  impresionati de tehnica si limbajul poetic folosit de Cassandra Clare, va recomand seria Delirium si va promit ca nu o sa regretati alegerea facuta. Cel mai „puternic” volum din trilogie cred ca a fost al doilea, dar nici Requiem nu dezamageste la capitolul suspans. Finalul este destul de vag si cu siguranta nu este cel pe care il asteptam. Stiind ca seria aceasta mai contine patru povestiri independente (Annabel,Alex,Hana si Raven), care ar putea fi lansate si la noi, nu o sa imi iau inca ramas bun definitiv de la naratiune. In orice caz, ii sunt extrem de recunoscator autoarei pentru efortul si geniul creativ de a dezvolta ideea unei lumi lipsite de dragoste si astept lansarea urmatorei  serii scrise de ea, Replica (pe 4 octombrie in America) pe care intentionez sa o citesc anul viitor. Puteti achizitiona cartea online din categoria carti beletristica.

tumblr_nabq4rKMAJ1sd1sxio1_500