Recenzie: Mandrie, Prejudecata, Zombi de Jane Austen si Seth Grahame-Smith

Cartea mi-a fost oferita de libraria online Libris pentru recenzie.Multumesc mult!

cop

„ESTE UN ADEVĂR UNIVERSAL CUNOSCUT CĂ UN ZOMBI CARE A APUCAT SĂ MĂNÂNCE UN CREIER VA SIMTI NEVOIA SĂ MĂNÂNCE ŞI MAI MULT CREIER.”
Aceasta este prima frază din Mândrie prejudecată zombi, o ediţie extinsă a îndrăgitului roman de Jane Austen, în care apar scene noi-nouţe de măceluri cu zombi şi oase sfărâmate. Povestea începe cu o molimă misterioasă care s-a abătut asupra liniştitului sătuc englezesc Meryton – şi morţii revin la viaţă! Brava eroină Elizabeth Bennet este hotărâtă să înlăture definitiv ameninţarea zombilor, dar curând este distrasă de sosirea în sat a trufaşului şi arogantului domn Darcy. Ceea ce urmează este o delicioasă comedie de moravuri, cu multe dueluri verbale între cei doi tineri îndrăgostiţi – şi cu înfruntări şi mai violente pe câmpul de luptă scăldat în sânge.
Va putea Elizabeth să nimicească odraslele lui Satan? Şi să depăşească prejudecăţile sociale ale moşierilor cu conştiinţă de clasă? Plină de poveşti de dragoste şi inimi sfărâmate, confruntări cu săbiile, canibalism şi mii de cadavre în putrefacţie, Mândrie prejudecată zombi transformă o capodoperă a literaturii universale într-o lectură captivantă pe care nu o mai poţi lăsa din mână.

tumblr_o65qv5mrp31u4ssmoo1_500Romanul este un mash-up literar, povestea clasică de dragoste fiind completată cu elemente supranaturale. Cumva luptele sângeroase cu katane, decapitările și molima își găsesc locul între balurile de epocă,intrigile de salon și celebrul umor britanic. Acțiunea se desfășoară în satul englezesc Meryton care,deși se află oficial  sub protecția armatei, este atacat frecvent și violent de hoarde întregi de zombii. Imaginile grafice cu trupuri măcelărite și luptele pentru supraviețuire sunt descrise cu multă creativitate de autor. Cu orașe în colaps și posibilitatea de a intra în armata morților vii la fiecare pas, oamenii încearcă să ducă o viață normală într-o lume cu totul anormală. Astfel surorile Bennet (Elizabeth, Jane, Lydia, Kitty și Mary) își folosesc tehnicile avansate de luptă pentru a curăța satul de invadatori și când nu nimicesc vreun grup de zombii, visează la baluri, ieșirea în societate și iubire adevărată. Contrastul este foarte bine conturat și curând fetele cad pradă unei altfel de molime: iubirea. Una dupa alta,cele trei fiice mari ale familiei Bennet sunt puse în situația de a alege între datorie și fericirea proprie. Elizabeth Bennet este o tânără cu mult înaintea timpului ei, fiind o războinică înnăscută cu o fire plăcută și o inteligență care o face ținta invidiei celorlalte fete din sat. Ea respinge toți pretendenții și se opune căsătoriilor aranjate de mama ei, punând rațiunea în fața sentimentelor până când domnul Darcy reușește să îi stârnească interesul ( chiar dacă nu este dragoste la prima vedere). Evoluția lui Elizabeth (Lizzy) este cu siguranță cel mai interesant aspect al cărții. În timp ce majoritatea personajelor par să fie construite în jurul unei trăsături de caracter predominante (Jane – altruism, Lydia – nonconformism, Kitty – discipol al Lydiei, doamna Bennet -dorința de îmbogățire), Elizabeth este autentică și împreună cu Darcy, și el un personaj imprevizibil, formează o echipă de neoprit. Nici personajele negative nu sunt în totalitate malefice, exemplu fiind Catherine de Bourgh,care pe de-o parte se luptă cu Elizabeth pentru a-și păstra nepotul sub influența ei, dar în același timp o menține pe prietena cea mai bună a lui Lizzy în viață în ciuda transformării iminente. Pentru mine Mândrie, Prejudecată, Zombi este genul acela de carte pe care inițial refuzi să o citești dar după multe recenzii și recomandări curiozitatea iese învingătoare și sfârșești prin a o recomanda altor amatori de supranatural din simplul motiv că noua generație de cititori refuză să citească romanul original (și specific – cititorii, nu cititoarele). Romanul original încă se bucură de succes printre tinere, ocupând o poziție în topul celor mai citite cărți din lume.

largeDupă cum însuși scriitorul contemporan nouă a afirmat într-un interviu, narațiunea  este în proporție de 75% Jane Austen si 25% Grahame -Smith.Trebuie sa menționez că încă nu am citit romanul clasic scris de Austen așadar îmi este greu sa mă pronunț în privința schimbărilor aduse scrierii originale.  În schimb, pe tot parcursul cărții am remarcat tendința scriitoarei realiste de a ne relata cum a reacționat fiecare personaj în parte la un anumit schimb de cuvinte sau o situație, lucru care nu m-ar fi deranjat dacă în cadru nu ar fi fost opt personaje.Acest motiv precum și felul domol și extrem de politicos în care evoluează dialogul   îngreunează puțin citirea pentru persoanele care nu sunt obișnuite cu romanele clasice. După cum o să observați, atacurilor izbucnesc în punctele cheie ale narațiunii ( de obicei călătorii ) și asta m-a făcut să mă întreb ce părți au fost scoase din romanul orginal. Nu sunt împotriva adaptărilor atâta timp cât se păstrează mesajul original și munca autorului este respectată. În continuare nu știu dacă să citesc romanul original – factorul decisiv va fi probabil timpul liber de care dispun. Finalul este un punct sensibil pentru că ulterior și celelalte opere scrise de Austen au fost adaptate de  Seth Grahame-Smith și romanul a fost inclus într-o trilogie care se încrucișează în continuare cu elemente supranaturale. Am văzut și filmul apărut anul acesta, cu Lily James,Sam Riley și Lena Headey (din Game Of Thrones) în rolurile principale și mi-a plăcut cum a fost realizat – în anumite puncte a fost chiar mai captivant decăt cartea. Vocea actorului Sam Riley mi s-a părut puțin nelalocul ei într-un film cu zombii, dar asta e doar părerea mea. Puteti achizitiona cartea online din categoria carti beletristica.

Trailer film: