Recenzie : 4 Piese de Mircea Rotaru

13275840_1040867799301599_1572054207_n-1-e1464879231594  Am un respect deosebit pentru teatru și actori și tocmai de aceea am acceptat imediat propunerea autorului ( student la actorie ) de a-i recenza volumul de debut, 4 Piese. Am mai studiat puțin teatru înainte (în special Eugen Ionescu, pentru că este originar din orașul meu, Slatina, și avem aproximativ 10 locuri în oraș care-i poartă numele, inclusiv fosta mea școală,un cinematograf,un parc,o stradă– mă rog,ați prins ideea) dar în această recenzie o să tratez mai mult caracterul literar al cărții, nu neapărat cel dramatic. Așa cum este sugerat și în titlu, cartea este alcătuită din patru piese de teatru scurte , tragedii și comedii, experiențe de viață (și moarte) ale unor personaje rupte din cotidian. Urmând același tipar ca titlul, prima piesă se numește Zece Scene și conține exact zece scene 🙂 Tot în această piesă întâlnim personaje precum Vinovatul 1,Vinovatul 2,Vinovata și vă explic de ce am pus accentul pe acest detaliu. Tehnica aceasta de “umbrire” a unui grup de personaje, folosită corect, poate sugera atât o generalizare, lipsa unor trăsături definitorii, cât și faptul că scrierea în discuție nu trebuie luată prea în serios. Fiecare personaj este judecat și fiecare ajunge să își confeseze crima săvârșită, cititorul fiind adevăratul judecător, cel care oferă verdictul în final. Valorile morale sunt discutabile în societatea modernă și această piesă ne amintește acest lucru.

Vinovata: […] Am vrut să îmi demonstrez că  în spatele unui bărbat puternic nu stă o femeie și mai puternică. Am vrut să îmi demonstrez că acea femeie nu stă în spatele bărbatului ci în fața lui. […]

large (3)La Taverna Roșie este o scurtă povestire cu un puternic caracter simbolistic și anume o punte spirituală între lumea aceasta și necunoscutul morții, unde vechile religii precreștine coexistă în armonie cu cele moderne. Mircea Rotaru oferă o altă perspectivă asupra morții și cum nu avem nicio certitudine unde urmează să ne ducem, ar putea la fel de bine să fie cea corectă. Finalul a fost ușor previzibil datorită multitudinii de simboluri dar pentru anumiți cititori va reprezenta un adevărat plot twist. Salut inițiativa autorului de a scrie o parte din replici în versuri și această piesă are potențialul de a captiva spectatorii dacă va fi pusă în scenă. Tipărită, își pierde o parte din suspans pentru că poți citi numele personajului misterios de la bun început. Eu l-aș fi numit “Mesagerul” sau “Străinul” sau orice alt pseudonim subtil pentru a menține suspansul la cote maxime :))

large (7)

Iubire Testată, cea mai lungă dintre cele patru piese de teatru,este totodată și cea mai comică.Construită ca o discuție sinceră între patru personaje, piesa urmărește diferite stadii ale relațiilor unor cupluri de studenți.  Atunci când un student moare, viața de cuplu a tuturor este dată peste cap. Motivul? Acel student era prezent în fiecare dintre acele trei cupluri. Fetele, mâhnite că au fost înșelate, se întâlnesc pentru prima dată la înmormântarea băiatului (asta presuspunând că nu a fost ucis de una dintre ele) unde are loc o scenă inedită. Piesa se încheie cu un monolog al îndrăgostitului, care nu regretă în totalitate fapta comisă.

large (4)Amalia: Fetelor, sau ca să spun ca el, gagicilor, cred că trebuie să purtăm o discuție.

Veronica: Hai să luăm o gură mare de aer, să ne așezăm și hai să ne prezentăm.

Corina: Încep eu. Sunt o proastă.

Veronica: Și eu.

Amalia: Cea mai.

CorinaBun venit în club.

Ultima narațiune,Alegerile, se desfășoară într-un campus universitar unde trei studenți cu diferite convingeri se luptă pentru un loc de vârf în sistemul ierarhic universitar. La un capăt al ringului este Persida, o studentă venită din afară, avidă de putere, la celălalt se află Adelina și Costel,care,deși concurează unul împotriva celuilalt, mențin relații de prietenie. Lupta de a se face remarcați devine cu atât mai acerbă pe cât de repede se apropie alegerile. Vă las pe voi să aflați finalul. Consider că această carte poate fi folosită ca suport de curs în timpul liber pentru tinerii actori deoarece situațiile sunt diverse și emoțiile la fel; exersând aceste dialoguri se pot îmbunătăți performanțele pe scenă. Indicațiile scenice sunt sumare și lasă loc de improvizații, lucru pe care l-am apreciat deoarece,în acest fel, cititorul poate interpreta acțiunile și replicile după bunul plac. Un simplu “Ce?” poate exprima pe rând surprinderea, indignarea, curiozitatea, neîncrederea sau toate odată – dacă nu se precizează, este la discreția cititorului. Cum nu are mai mult de 85 de pagini, se citește cu ușurință și rapiditate. Dacă sunteți interesați de teatru și doriți sa o comandați, un simplu click pe coperta de sus vă redirecționează spre ofertă.

Punctaj:  4/5

large (5)