Recenzie: Four de Veronica Roth

Cartea mi-a fost oferita de libraria online Libris pentru recenzie.Multumesc mult!

Cu doi ani înainte ca Tris Prior să facă alegerea care avea să-i schimbe viaţa, fiul de 885085şaisprezece ani al liderului Abnegaţiei a trecut prin acelaşi lucru. Transferul lui Tobias către Neînfricare reprezintă şansa de a o lua de la capăt. Aici, el nu va fi strigat pe numele dat de părinţi. Aici, el nu va permite ca teama să îl transforme într-un copil înspăimântat. Proaspăt botezat „Four”, el află în timpul iniţierii că va izbândi în Neînfricare. Însă iniţierea este doar începutul, iar Four trebuie să-şi revendice locul în ierarhia Neînfricaţilor. Deciziile lui îi vor afecta pe viitorii novici şi vor scoate la iveală secrete care ar putea să-i pună în primejdie propriul viitor – şi viitorul întregului sistem de facţiuni. Doi ani mai târziu, Four este pregătit să acţioneze, dar cursul lucrurilor este încă neclar. Totuşi, prima novice care sare în plasă ar putea schimba totul. Alături de ea, calea de a salva lumea ar putea deveni limpede. Alături de ea, el ar putea fi din nou Tobias.

tumblr_nwvwrm1MCs1tyd6pco2_500

Am descoperit universul Divergent in urma cu trei ani si am fost absolut fascinat de poveste,dar cum toate lucrurile bune au un sfarsit, o sa imi iau adio de la serie prin
aceasta ultima recenzie. Four,romanul alcatuit din sase povestiri scurte,vine in completarea seriei Divergent cu informatii noi despre trecutul misteriosului Four. Volumul mi-a amintit foarte mult de prima carte din serie,ceea ce este remarcabil avand in vedere ca primul volum Divergent a fost si cel mai bun. Four ne ofera o perspectiva diferita de ce tumblr_o17tfmqceU1s18r2io1_250am citit in ultimul volum, amintindu-ne de ce indragim aceasta serie.Din cele sase povesti preferata mea a fost Novicele, deoarece putem urmari efectiv transformarea lui Tobias Eaton,fiul conducatorului Abnegatiei in Neinfricatul Four.Observam ca si el a trecut prin incercari si conflicte asemanatoare celor pe care le-a infruntat Tris, amandoi fiind nesiguri pana unde trebuie sa se indrepte loialitatea fata de factiune -mantra factiunilor fiind „Factiunea inaintea legaturilor de sange„. Asemanarea dintre cei doi dovedeste inca o data ca sunt perfecti unul pentru celalalt. Desi Tris este considerata simbolul rebeliunii in seria Divergent, in acest volum se dovedeste ca Four a avut un rol mai activ in rebeliune si asta de dinainte de initierea si transferul eroinei noastre la Neinfricare; in ciuda relatiei puternice dintre cei doi,Four a tinut secrete fata de Tris. Pe scurt,nu Eruditia este cea mai corupta factiune si nici Jeanine Matthews nu este cea mai corupta persoana. In mijlocul acestor interese politice este aruncat protagonistul nostru,cu factiuni mai fragile ca niciodata si  conflicte pe cale sa izbucneasca in tot orasul. In privinta stilului de scriere am fost putin reticent pentru ca in serie Tobias este foarte chibzuit cu vorbele sale si m-am gandit ca o intreaga carte din perspectiva lui va parea oarecum fortata,dar mi s-a dovedit contrariul. Probabil va intrebati si daca am gasit detalii care sa contravina povestii din primele trei volume – ganditi-va doar ca fiecare dintre aceste povesti a trecut prin mainile unei armate de editori inainte sa vada lumina tiparului si ar trebui sa recititi primele doua volume pentru a descoperi aceste mici diferente.Trebuie sa punctez si cateva minusuri si anume: premisa cartii este inspirata, dar se puteau explora mai multe aspecte si ,fiind ultimul volum, putea fi mai multa diversitate in naratiune. Orice a motivat-o pe Veronica Roth sa scrie aceste scurte povestiri (cu siguranta nu a fost vorba de dorinta fanilor), consider ca seria era la fel de puternica si fara acest volum. Daca totusi a fost nevoie de o continuare, mi-ar fi placut ca aceasta sa nu se concentreze  exclusiv pe  cuplul Four si Tris (IV si VII). Cu Four in rolul de instructor ma asteptam la mai multa interactiune cu novicii, fragmente din peisajele fricii Christinei (Al,Peter,Will, Edward, avem de unde alege) sau cu acele personaje nascute Neinfricate carora nu li s-a acordat atentia cuvenita in serie: Lynn, Marlene, Uriah,etc. Se pune accentul pe prietenia dintre Four si colegii de initiere Shauna si Zeke sau instructorul Amar -aflam si de schimbarile in programul de initiere al neinfricatilor.Cartea ofera exact ceea ce promite -cele mai importante momente din viata lui Four si relatia sa cu Tris. Trebuie sa recunosc ca Veronica a fost tumblr_o1dgs6NX5L1rc3u11o3_250totusi rezonabila in privinta continuarii seriei Divergent – cu totii cunoastem autoarea aceea care revine cu un nou volum din serie la fiecare doua luni, povestea pierzandu-si rapid autenticitatea.  In concluzie, Four este o lectura placuta pe care o recomand in doua cazuri:1.)daca nu ati fost multumiti cu finalul Experiment/Allegiant sau 2.) daca pur si simplu aveti nevoie de mai mult Divergent in viata voastra, romanul nu trebuie ratat. Poate fi citit si independent de seria Divergent,dar v-as recomanda sa-l cititi dupa ce ati terminat-o, pentru a nu renunta de tot la serie dupa finalul acela. Puteti achizitiona cartea online din categoria carti beletristica.

„Mortii pot fi eroii nostri pentru ca nu ne pot dezamagi mai tarziu; Cu timpul ei devin mai buni,pe masura ce noi uitam mai mult din amintirea lor.”

„Nu sunt sigur daca este curajul ceva ce dobandesti cu timpul, ca intelepciunea – dar poate aici, la neinfricati, curajul este cea mai inalta forma de incelepciune, recunoasterea faptului ca viata poate fi si trebuie traita fara frica.”

„Tu esti cel care trebuie sa traiasca cu alegerea ta,a spus ea.Toti ceilalti vor trece peste asta,isi vor continua viata,indiferent de ce decizi.Toti in afara de tine.”