Recenzie: Marea nesfarsita de Rick Yancey

Hei,cititori! Profit de ocazie pentru a va ura un calduros „La multi ani !”, cu speranta ca 2016 va fi un an mai bun pentru noi toti.Nu am uitat nici de clasamentele cu cele mai bune carti si filme/seriale ale anului 2015.Acestea vor aparea pe blog pana la sfarsitul lunii. Si cum altfel as putea incepe noul an,daca nu cu o recenzie? De asemenea,din cate am inteles atat „Al Cincilea Val” cat si „Marea Nesfarsita” vor fi distribuite cu ziarul Libertatea de saptamana viitoare si puteti afla mai multe despre oferta pe pagina lor 🙂 Cartea mi-a fost oferita de libraria online Libris. Multumesc mult!

938562Al Cincilea Val al invaziei extraterestre care a lovit Pământul face ravagii printre puţinii oameni rămaşi în viaţă: „nu Ceilalţi au inventat moartea; ei doar au perfecţionat-o“.

Un hotel părăsit, ros de şobolani şi de frigul unei ierni aprige, nu poate fi o ascunzătoare bună pentru grupul de tineri supravieţuitori care au reuşit să rămână împreună. Cineva trebuie să rişte plecând în căutarea unui loc sigur, chiar dacă asta ar însemna să nu-şi mai vadă prietenii niciodată. Pericolele care îi pândesc aici sunt multe şi imprevizibile. Cine s-ar gândi că o fetiţă de 5 ani salvată de la îngheţ ar putea pune în primejdie viaţa tuturor?

Marea nesfârşită, cea de-a doua parte a trilogiei lui Rick Yancey, e o lectură care nu se parcurge decât cu sufletul la gură; ca un meci de şah unde tensiunea dintre cei doi jucători zbârnâie în permanenţă şi e gata să explodeze în orice moment.

„Un roman SF grandios plin de tot romantismul, acţiunea şi suspansul pe care ţi le-ai putea dori.“

O lectura obligatorie pentru fanii genului stiintifico-fantastic.Daca in primul volum s-a pus accentul pe actiune si la fiecare zece pagini ramaneai cu respiratia taiata,in Marea Nesfarsita  naratiunea este construita in jurul personajelor si nu in jurul conflictului, tumblr_nfacc9HISs1u28x3zo1_r1_500se urmareste  dezvoltarea lor psihologica. Romanul evolueaza treptat,intr-o maniera credibila, urmarind indeaproape trairile interioare ale personajelor si plasand mici indicii despre cum se va evolua povestea.  Desi mi s-a dovedit in nenumarate randuri ca autorul este un maestru al suspansului,acum acesta se desprinde usor de titlul binemeritat si ne demonstreaza ca si descrierile,dialogul pot avea un impact la fel de mare precum actiunea in sine. Tehnica narativa, personajele insufletite,puternice si creativ construite, citatele lirice sau spirituale, pe scurt,tot ce am adorat la primul volum,toate se regasesc in carte in proportii diferite.Pot spune ca romanul este unul intermediar intre dramatismul primului volum si rebeliunea pe care fanii o asteapta la finalul oricarei trilogii, un fel de liniste dinaintea furtunii.Despre constructia romanului trebuie sa stiti ca autorul l-a impartit in doua carti aproximativ independente: prima avand sase capitole iar cea de-a doua numai doua.Stiu ca pare greu de crezut dar,pentru mine, un singur capitol a fost  mai captivant decat toate celelalte combinate. Trebuie sa recunosc ca initial,dupa o suta de pagini, eram intrigat de diminuarea dinamismului si lipsa unui conflict de proportii.Autorul ne-a aratat ca se tumblr_nfacc9HISs1u28x3zo2_500poate,asadar de ce se lasa amanat conflictul? Nu este suspansul explorat la extreme semnatura narativa a lui Rick Yancey? Ei bine,in acest volum ni se aminteste ca sapte adolescenti speriati,infometati si inghetati nu pot lupta impotriva a mii de soldati cu secole intregi de experienta si cunostiinte si mai important,nu ii vor putea niciodata invinge. Putina logica elementara care i-a adus seriei un plus din partea mea. Nu pot sa spun despre o serie cu extraterestri ca ar fi credibila, dar dintre toate romanele postapocaliptice citite in ultimul an,cele scrise de Rick Yancey se apropie cel mai mult de realitate. Yancey confirma inca o data ca trebuie sa ne asteptam la neprevazut printr-o modalitate de exterminare la care nici nu m-as fi gandit volumul trecut. Asa ca iti sincronizezi bataile inimii pe cuvintele autorului si continui sa citesti pana cand ajungi la ultima pagina. Desi ne este prezentat trecutul personajelor,dinainte de invazie, romanul introduce si doua noi personaje: Grace si Razor. Grace este personajul negativ cu aspect angelic, determinata sa ucida, si atunci cand ajunge pe urmele grupului de supravietuitori situatia scapa de sub control. In schimb, Razor este genul acela de personaj amuzant si altruist,neschimbat de tragedia ce invaluie planeta. Gandirea lui criptica de la finalul romanului m-a bagat putin in ceata,dar inteleg ce a vrut autorul sa transmita cu asta: faptul tumblr_nfacc9HISs1u28x3zo3_r1_500ca pana la urma si cei mai buni si drepti pot fi corupti. In recenzia primului volum am precizat ca nu vreau ca aceasta serie sa aiba un triunghi amoros, dar autorul descrie sincer si induiosator relatiile dintre personaje si datorita acestui lucru iert mica infidelitate a personajelor. Surpriza propriu-zisa a romanului a fost Ringer,care,desi stiam ca are potentialul de a deveni personajul preferat al tuturor, ma asteptam sa ramana firea puternica si misterioasa,in mintea si sufletul careia nu poate patrunde nimeni. Desigur ca au fost si capitole peste care am vrut sa trec pe repede-inainte pentru ca personajele mele preferate abia aveau o replica sau nu apareau deloc. Aceeasi problema o sa o intampinati si citind seria Un Cantec de Gheata si Foc (acolo aceasta indignare atinge extreme,deci va recomand sa va inarmati cu rabdare) sau oricare serie cu mai tumblr_nfacc9HISs1u28x3zo4_r1_500multe planuri narative. Stiu ca romanul a avut un impact asupra mea deoarece m-am tot framantat gandindu-ma la personaje si daca o sa mai fie vreodata toti supravietuitorii impreuna si la o saptamana dupa ce l-am terminat .Si de data asta am fost lasat cu sentimente contradictorii si asteptari mari pentru urmatorul volum, deci ii acord votul meu de incredere,desi nu este la fel de spectaculos ca primul volum. Ultimul carte a trilogiei,The Last Star,se lanseaza in America pe data de 24 mai si in Romania va aparea probabil in vacanta de vara. Abia astept sa vizionez filmul si nu mas supara daca scenariul celui de-al doilea film ar fi usor cosmetizat pentru mai multe scene de actiune. Puteti achizitiona  cartea online.

Va reamintesc ca filmul realizat dupa primul volum al seriei „Al Cincilea Val” in regia lui J. Blakeson,cu Chloe Grace Moretz in rolul principal, se va difuza din data de 22 ianuarie 2016 in cinematografele din Romania!

„Cand privesti moartea in ochii si moartea clipeste prima,nimic nu e imposibil.”

„Nu este faptul ca minciunile sunt prea atragatoare pentru a le putea rezista. Adevarul este  prea oribil pentru a-l putea indura.”

„Asta e costul. Asta e pretul. Pregateste-te, pentru ca atunci cand distrugi umanitatea din oameni,esti lasat numai cu oamenii fara niciun strop de umanitate.”