Recenzie: Aristotel si Dante descopera secretele universului de B.A. Saenz

Aristotel e un adolescent răzvrătit, cu un frate în închisoare925712.
Dante e un băiat sarcastic şi curios, cu un fel neobişnuit de a privi lumea.
Când se întâlnesc la piscină, cei doi nu par să aibă nimic în comun. Dar pe măsură ce încep să petreacă mai mult timp împreună, descoperă că prietenia dintre ei e specială – una dintre acelea care te schimbă profund şi durează o viaţă. Şi tocmai prin această prietenie, Ari şi Dante vor afla adevărurile cele mai importante despre ei înşişi şi despre ce fel de oameni vor să devină.
O explorare sinceră şi tandră a identităţii şi sexualităţii, şi o dovadă incontestabilă că dragostea – fie ea romantică sau familială – trebuie să fie liberă, deschisă şi lipsită de constrângeri. – Publishers Weekly

Un roman emoţionant, care demonstrează talentul autorului de a surprinde complexităţile relaţiilor umane. – School Library Journal
Sáenz scrie, spre finalul cărţii, că «A fi atent cu oamenii şi cuvintele e ceva rar şi minunat». Şi chiar asta face: e grijuliu cu personajele lui, dându-le timp să-şi găsească locul în lume şi să se găsească unul pe celălalt. – Booklist

Aristotel si Dante descopera secretele universului este un roman sincer despre identitate, familie, prieteni, conflicte interioare si acceptare de sine. Inainte de a da curs naratiunii,autorul ne propune o serie de intrebari la care urmeaza sa ne raspunda pe parcursul lecturii.Luand in considerare descrierea,nominalizarile si premiile romanului si (de ce nu?) coperta,va puteti imagina cat de mari erau asteptarile mele de la aceasta carte. In mod ironic,acum am ajuns sa studiem Divina Comedie la scoala,iar eu am ales sa citesc despre adolescentul mexican Dante in locul adevaratului Dante. Mai multe colege, cand au auzit ce citesc, m-au rugat sa le imprumut cartea.Au renuntat cand le-am explicat ca nu este o lucrare filosofica,nu la modul propriu.Asadar am mai amanat putin Paradisul lui Dante si intr-un week-end am citit romanul acesta. Acum imi pare rau ca nu
secrets_of_the_universe_by_peppernote-d8jexouam insistat sa imi cumpar cartea in engleza si daca aveti posibilitatea,chiar va recomand sa o cititi in aceasta limba,deoarece exprimarea este mai elevata. Iar daca tineti un caiet de citate pe care sa le folositi in alte compozitii literare,trebuie sa stiti romanul acesta va asigura foarte multe citate poetice.Mentionez ca,desi cartea este destul de simpla ca stil si actiune, nu m-am plictisit lecturand-o.Poate ca a fost starea pe care o aveam cand m-am apucat de citit sau atmosfera generala a romanului,dar orice ar fi fost a functionat pentru mine.Din cate am inteles romanul are nuante autobiografice si de aceea actiunea se desfasoara in 1987 si nu in zilele noastre. Romanul se concentreaza in jurul prieteniei dintre Dante si Aristotel,doi tineri cu temperamente si pasiuni opuse: in timp ce primul citeste poezie si studiaza albume de arta,cel de-al doilea incearca sa descifreze misterul propriei familii (tatal si fratele cel mare sunt absenti intr-un mod sau altul). Amandoi intampina dificultati in a-si face prieteni, asadar prietenia lor este rapid apreciata de familiile lor.Din punct de vedere al dezvoltarii personajelor mi s-a parut interesant cum Dante este mai bine conturat decat naratorul-personaj Aristotel: desi am wpid-wp-1447519738020.jpegterminat cartea recent nu imi vine in minte nicio pasiune de-a lui Aristotel ci numai lucrurile care nu-i placeau la societate. In schimb relatiile de familie sunt conturate foarte frumos si la anumite adunari si eu ma simteam parte dintr-o mare familie fictiva. Fiind introvert, l-am inteles pe Aristotel in nevoia sa de a nu fi observat de ceilalti,dar sunt anumite lucruri pe care nu poti si nici nu trebuie sa le eviti la nesfarsit,cum ar fi problemele de familie. Din constructia familiei sale  ne dam seama ca uneori si cele mai bune intentii pot avea consecinte psihice neasteptate si solutia indicata pentru evitarea tuturor problemelor este comunicarea. Perspectiva, atitudinea fata de subiect,este si ea importanta cand citesti o carte si de aceea ideea de filosofie sugerata in prezentarea cartii a fost adaptata pentru tineri intr-o maniera simpla, usor de urmarit, care ii indeamna sa studieze putin aceste personalitati ale istoriei universale.Consider ca romanul a fost scris ca o provocare adresata cititorilor de a depasi stereotipurile si de a avea mai multa compasiune fata de minoritatile care traiesc alaturi de noi: cei doi tineri sunt de origine mexicana si membrii ai comunitatii lgbtq.Daca aveti prejudecati fata de aceasta comunitate nu  v-as tumblr_inline_nr8c7x5hQd1r2rvqo_540recomanda sa cititi cartea deoarece nu ar avea un impact favorabil.Cu totii am auzit despre faimoasele bande mexicane si copii care abandoneaza scoala,dar tineri care citesc poezie,mai rar auzim de ei. Autorul B.A. Saenz ne propune astfel o imagine diferita a mexicanilor,daca nu a tarii. Faptul ca imaginea mexicanilor nu s-a schimbat in ultimii 25 de ani este trist,si mai ales noi,ca romani,intelegem cum functioneaza stereotipurile.Am observat ca tot mai multe carti exploreaza problema parintilor afectati psihic de razboi ceea ce este de asemenea un semnal de alarma.Desi au trecut trei ani de la lansarea cartii,de curand autorul le-a confirmat fanilor ca va fi si o continuare in viitor,sper eu,din perspectiva lui Dante. Observ ca am acordat cartii 5 stele fara sa ma  gandesc prea mult,dar acum ca au trecut cateva zile de cand am terminat-o imi este mai usor sa vad minusurile si plusurile din naratiune. Cartea exceleaza in descrieri dar se pierd puncte la dialog – mi s-a parut suspect ca toate personajele folosesc repetitii fara un motiv anume. In al doilea rand personajul principal este Aristotel,personajul despre care se scrie cel mai mult in recenzii este Dante – problema este evidenta. Cu toate acestea imi mentin parerea si sustin in continuare diversitatea in literatura sub toate formele ei 🙂

„Cuvintele erau altfel cand traiau interiorul tau.”

„Poate ca,pur si simplu,traiam intre rani si vindecare.”

„Soarele de vara nu era pentru baietii ca mine,Baietii ca mine apartineau ploii.”