Recenzie: Padurea Norvegiana de Haruki Murakami

Carte oferita de libraria online Libris pentru recenzie. Multumesc mult!

370240

Romanul Padurea norvegiana, care-si imprumuta titlul de la un hit al formatiei Beatles, Norwegian Wood, are ca fond atmosfera social-politica agitata a anilor ’60. Naratiunea opune acestui laitmotiv dur momente de o intimitate emotionala rascolitoare. Povestea lui Toru Watanabe urmareste firul implicatiilor psihologice nascute din dragostea imposibila pentru iubita prietenului mort. Totul se petrece pe fundalul unor episoade marcate la tot pasul de scene erotice in camere sordi-de de camin studentesc, de afise si discuri cu Jim Morrison, Miles Davis sau Bach, de lecturi din clasicii literaturii universale.

O carte de o sensibilitate aparte,care exploreaza depresia,pierderea persoanei iubite precum si alegerile (gresite) pe care le facem in viata.Daca te-ai indragostit de Jurnalul unui adolescent timid si iti cauti o noua favorita,trebuie neaparat sa adaugi Padurea Norvegiana pe lista de lecturi.Si eu personal am fost uimit de popularitatea cartii: este unul NW-main_450dintre cele mai citite romane din literatura japoneza contemporana si i-a adus autorului faima internationala.Poate va intrebati de ce o carte despre sinucidere a ajuns atat de populara in randul tinerilor? Nu,cartea nu romanteaza moartea sau depresia, ci ne ajuta sa intelegem ca „moartea nu se afla la polul opus al vietii,ea face parte din viata.” Sinceritatea naratiunii este remarcabila;nu exista secrete in universul gandit de Haruki Murakami, fiecare personaj isi exprima liber gandurile,idealurile (lucru normal la varsta personajelor) si asta ii apropie de sufletul cititorului. Fiecare personaj are cate un motiv (de obicei pierderea unei persoane iubite) care pare sa-l impinga de cealalta parte a barierei,iar Toru Watanabe se intalneste cu toate aceste personaje indurerate si incearca sa le ajute. Recunosc ca am avut un sentiment amar sa citesc despre personajele care si-au pus capat zilelor dupa conversatiile cu Toru sau mai tarziu in viata,dar nici nu poti sa nu simti putina compasiune cand te gandesti ca anumite personaje au gasit motive pentru care sa traiasca. Naratorul isi retraieste studentia, momentele fericite,prima dragoste adevarata dar si momentele cele mai dureroase,in care a pus la indoiala valoarea existentei sale,pentru a ne dovedi ca in principiu asta este viata: mari sperante si mari dezamagiri.Toate  acestea se declanseaza in mintea naratorului atunci cand,la optsprezece ani de la terminarea facultatii,aude in aeroport melodia „Norwegian Wood” a formatie Beatles, melodie pe care obisnuia sa o asculte impreuna cu iubita sa,Naoko. Remarca sa in acest sens rezuma foarte bine continutul cartii:„Tot ce mi-a ramas este peisajul lipsit de personaje”. Naoko este forta in jurul caruia graviteaza universul lui Toru si indiferent cate relatii intime are cu fetele intalnite la iesirile in oras,la ea se intoarce de fiecare data si ei ii apartine inima lui. Pe ei ii tumblr_mzwq8cSP6h1spksz5o1_500leaga pierderea unei persoane apropiate,Kizuki,cel mai bun prieten al lui Toru si iubitul lui Naoko. Midori este un alt personaj interesant,o fata noncomformista,amuzanta si grijulie,de care Toru se indragosteste la un moment dat (personal este personajul meu preferat din carte; intr-un fel mi s-a parut ca este singurul personaj cu adevarat fericit,in ciuda problemelor de familie,plus ca veselia ei specifica este adorabila si m-a cucerit). Si povestea lui Reiko,prietena lui Naoko, mi-a inspirat compasiune ,desi mi-ar fi placut mai mult de ea daca nu as fi citit finalul cartii. Iar Nagasawa a fost pentru mine un mister pe care nu voiam sa-l dezleg,un personaj intalnit adesea si in zilele noastre,care doreste ca lumea sa se schimbe pentru el,in loc sa fie el schimbarea asteptata de lume. Personajul prinicpal,Toru se maturizeaza foarte mult pe parcursul povestirii si un alt lucru care mi-a placut la acest roman este acela ca povestea nu se limiteaza doar la anii de studentie,ci ne arata si ce efecte au avut alegerile lui Toru odata cu trecerea timpului.Modelul naratiunii este simplu,de tip jurnal,cu descrieri,cugetari si cuvinte potrivite.Cred ca se poate citi si in cateva ore daca iti pui asta in gand,nu ca v-as recomanda sa o cititi repede.Este nevoie de timp pentru a o intelege cu adevarat.Asadar,daca timpul este o problema,ar trebui sa pastrati cartea pentru vacanta de iarna.Este adevarat ca romanul contine destule scene erotice,dar nu as spune ca este un roman de dragoste. Per total mi se pare un volum bine gandit de la constructia personajelor la atmosfera intima a jurnalului. Eu l-am perceput ca un roman al tumblr_nwj5fi53Gn1qfu6dwo1_500contradictiilor: scris simplu,dar cu mesaj puternic,tema pierderii deghizata subtil intr-o povestea de dragoste. Si momentul desfasurarii actiunii (anii ’60) si tara (Japonia) au fost nimerite pentru mine.Nu am citit prea multe despre aceasta perioada si nici carti japoneze nu am prea citit in ultimii ani (cel putin nu unele de care imi pot aminti acum). Am citit cartea potrivita la momentul potrivit si ma bucur ca l-am adaugat pe Haruki Murakami pe lista de lecturi.Anul acesta nu am in lista alte romane de-ale autorului dar cu siguranta voi citi mai multe lucrari de-ale sale cand o sa am mai mult timp liber. Este un autor „diferit” si credeti-ma ca nu folosesc cuvantul asta foarte des. I-am acordat 4 stele si un vot de incredere pentru oricine vrea sa citeasca romanul.Garantez pentru el ca o sa va emotioneze si o sa va amintiti de el mult timp. Din cate am inteles ecranizarea cartii este foarte apreciata in Japonia. Inca nu am vizionat filmul, astept sa ma cuprinda melancolia de dorul cartii 🙂 Ironic,titlul cartii in japoneza este Noruwei no mori.Puteti achizitiona  cartea online.

Trailer Norwegian Wood:

„M-am îndreptat în scaun şi am privit pe fereastră la norii negri ce pluteau deasupra Mării Nordului, gândindu-mă la tot ceea ce am pierdut până acum în viaţă: timpul ce nu va mai reveni, prieteni care au murit sau au dispărut, senzaţii şi idei ce nu se vor mai întoarce niciodată.”

„In ciuda celor mai bune eforturi oamenii o sa fie raniti cand e timpul ca ei sa fie raniti.”

„Scrisorile sunt doar bucati de hartie,am spus.Da-le foc si ce va ramane in inima ta,va ramane,iar ce va disparea,va disparea.”