Recenzie: Orase de Hartie de John Green

Carte oferita de libraria online Libris pentru recenzie. Multumesc mult!

855515Lumea se răstoarnă cu doar câteva săptămâni înainte de terminarea liceului: Margo reapare în viaţa lui Quentin. În toiul nopţii, îmbrăcată în costum de ninja, gata pentru o nouă aventură. Extravagantă, frumoasă, imprevizibilă şi independentă, Margo l-a fascinat dintotdeauna pe Quentin. Îndrăgostit iremediabil de ea, o urmează orbeşte, încântat să ia parte la planurile jucăuşe şi vindicative ale ingenioasei Margo.

Numai că fata dispare iar. De data aceasta definitiv. Margo, fata visurilor care a fost întotdeauna o enigmă, acum devine un mister. Pentru Quentin. Care nu mai găseşte nimic altceva decât indicii… lăsate de ea pentru el. De aceea, decide să le urmeze.

Cu toata agitatia provocata de film si de fermecatoarea Cara Delevingne in rolul principal, nu exagerez cand spun ca Orase de Hartie este una dintre cele mai discutate carti ale anului. Cu doar cateva saptamani in urma imi era imposibil sa navighez pe retelele de socializare (Facebook,Tumblr,Youtube) fara sa ma lovesc de poze de la filmari,interviuri haioase cu John  Green si Cara,citate,desene realizate de fani,etc. Asa ca am facut ceea ce mediul online se astepta sa fac: am citit cartea. Am parcurs-o destul de greu,citind cateva pagini in fiecare seara timp de o saptamana si jumatate. Cartea in sine este usor de citit si cred ca oricine si-ar pune in gand sa o termine ar reusi in cateva ore,dar problema mea era diferita. Prima parte chiar m-a captivat si  inevitabil am indragit-o pe Margo si ideile ei tumblr_nsdq0djKVv1r7x1kgo1_1280hilare. Interesul s-a micsorat pe parcurs.Citeam pagina dupa pagina opinia tinerilor protagonisti despre sitemul de invatamant,relatii,prietenie,viata si moarte si toate acestea nu aveau un impact deosebit asupra mea. Uneori dadeam involuntar cu zece pagini inainte sa vad daca nu cumva s-a intors Margo pe fereastra asa cum vazusem eu in trailer. M-am simtit ca in fabula aceea cu pescarusul si soarecele.Pe scurt,unui pescarus i se face mila de soarece deoarece acesta nu avea aripi si se gandeste ca zborul deasupra orasului ii va alina putin durerea micutului rozator.Dupa zbor,soarecele isi traieste restul vietii indurerat deoarece dupa ce ajungi sa cunosti inaltimile cerului,sa se intoarca pe pamant,la viata sa banala, i se pare cea mai apriga pedeapsa. Iar eu,dupa ce am cunoscut un personaj atat de fascinant precum Margo Roth Spiegelman,sa citesc atatea capitole despre Quentin si prietenii sai nu m-a mai incantat.Este a treia carte de John Green pe care o citesc (dupa Sub Aceiasi Stea si Cautand-o pe Alaska) si cred ca vorbesc in numele majoritatii cand spun ca foarte putine persoane citesc aceste carti de dragul personajelor masculine. Personajele feminine sunt cele care aduc savoare romanelor prin spontaneitatea si carisma lor. Sa scoti personajul feminin din mijlocul actiunii nu este o idee pe care as putea sa o sustin. Nu ma pot pronunta despre toate romanele lui, pe care nu le-am citit, dar din cate am observat pana acum din recenzii si discutii toate personajele masculine urmeaza acelasi tipar,fiecare are o abilitate speciala, fiecare cunoaste cate o fata care ii da lumea peste cap si asa mai departe. Abia in Sub Aceiasi Stea exista perspectiva aceea noua, de eroina principala,care i-a adus cartii succesul la nivel mondial.Asadar,John Green,ia notite: in cartea pe care te-ai apucat sa o scrii luna aceasta ar fi bine ca personajul prinicipal sa fie fata si este timpul sa te departezi putin de tinerii de liceu. Sunt obisnuit cu stilul nonconformist de scriere a lui Green,dar totusi,as aprecia daca glumele despre organele genitale nu ar ocupa 10% din carte -mai exista si alt tip de umor,din fericire. Si desigur,cartea a avut cu un Ben Starling prea mult. Poate ca Margo este comparata de autor cu un balon care zboara departe,dar daca ar fi dupa mine Ben,prietenul lui Q, ar fi cel care ar zbura inca din primele pagini ale cartii. Exista destule motive pentru care oamenii ridicoli nu ar trebui sa ajunga faimosi si as putea argumenta cum se aplica regula si personajelor principale.  Celelalte personaje principale sunt destul de placute si linistite,dar nu ies in evidenta atat de mult.tumblr_nu7cnd2DZ61uzomqmo1_500 Acum ca ati ajuns la aceasta parte a recenziei,trebuie sa stiti ca nu mi-a displacut cartea. Romanul este amuzant,usor de citit si il recomand tinerilor cititori. A fost o lectura ok si nu imi pare rau ca am citit-o,dar parca lipsea ceva ce nu trebuia sa lipseasca.O sa urmaresc si filmul in curand si sunt curios daca o sa imi placa mai mult decat cartea.Incerc sa ma dezvat de obiceiul de a compara cartile una cu alta,dar daca ar fi sa pun in relatie Orase de Hartie cu alte romane,as asocia principiile lui Margo cu cele ale uimitoarei Amy din Fata Disparuta si opinia lui Quentin din prolog,ca fiecare om are parte de un miracol, as pune-o in antiteza cu opinia lui Ezra din Inceputul Tuturor Lucrurilor,care considera ca fiecarui om ii este pregatita o tragedie.Puteti achizitiona cartea online.

Rating: 3,5/5

trei stele

Trailer Paper Towns:

Un gând despre „Recenzie: Orase de Hartie de John Green

1. I-am dat 3 stele pe Goodreads. Şi pe mine m-a intrigat oarecum dispariţia lui Margo în plină acţiune, iar până la sfârşitul romanului am tot sperat că poate-poate se întoarce. :)) Pentru Quentin măcar.
    N-am apucat încă să văd filmul. Sunt curioasă de cum e Cara ca actriţă, n-am urmărit niciun film cu ea. În ceea ce-l priveşte pe Nat Wolff, l-am văzut în „TFIOS” şi „Stuck In Love” şi chiar e talentat. 😉