Recenzie: Al Cincilea Val de Rick Yancey

O invazie extraterestră distruge omenirea în patru Valuri succesive de nenorociri. Dar Al 880877Cincilea Val este cel mai periculos, pentru că de data asta puţinii pământeni rămaşi în viaţă nu ştiu nici măcar ce îi ameninţă, cu atât mai puţin cum să înfrunte pericolul. Cassie, o adolescentă curajoasă de 16 ani, are o singură dorinţă: să îşi salveze frăţiorul – iar pentru asta nu se dă în lături de la nimic.

Înaintea atacului, Ben Parish era un băiat obişnuit, dintr-un liceu obişnuit. Acum este soldat şi se vede obligat să aleagă între a avea încredere şi a deznădăjdui, între a se supune şi a se răzvrăti, între a-şi face datoria şi a-şi salva prietenii, între viaţă şi moarte.

Romanul lui Rick Yancey este diferit de orice carte sau film despre extratereştri la care vă puteţi gândi. Al Cincilea Val este cu mult mai înspăimântător. Poate pentru că pare atât de plauzibil. Mai aproape de noi decât am vrea să credem. Un roman fascinant, îndrăzneţ, o capodoperă a SF-ului modern.

Aveam asteptari mari de la carte,iar acum,dupa ce am vazut de ce este in stare autorul,am asteptari foarte mari de la continuare.Un roman dinamic care te arunca direct in large (3)mijlocul actiunii,cu personaje carismatice si rasturnari de situatie la fiecare capitol.Din cate carti am citit anul acesta (20), Al Cincilea Val se situeaza in top 3. Imaginile descrise sunt atat de bine concepute incat am avut impresia ori ca ma uit la un film ori ca ma joc pe calculator. Usurinta de a citi aceasta carte chiar mi-a amintit de Jocurile Foamei: de obicei este nevoie de putin efort din partea cititorului,pentru a intelege pe deplin un personaj,dar personajele lui Yancey sunt sincere si nu au ganduri ascunse (exceptia fiind Evan Walker – aflam si secretul lui,dar asta mai tarziu). Cassie,prescurtare de la Cassiopeia,este unul din cele doua personaje principale,ea fiind partea puternica, inteligenta si amuzanta a echipei,de care te indragostesti inca din primul paragraf. Ben Parish, ulterior numit Zombie, este cel de-al doilea narator si desi nu este la fel de dur ca eroina principala,compenseaza prin umor si altruism. In total,cartea are patru naratori,dar nu o sa va strict surpriza cu privire la ceilalti doi. Al treilea personaj,cu un rol important in naratiune este misteriosul Evan Walker,care large (1)vorbeste in propozitii scurte,profunde si vaneaza in fiecare noapte.Aici sunt vinovat – recunosc: capitolele mele preferate nu au fost cele dinamice si tensionate despre pregatirea militara. Mi-au placut si acelea mult,dar tot mai mult mi-a placut relatia dintre Cassie si Evan. Nu stiu exact de ce,mai ales ca eu intotdeauna caut actiune intr-o naratiune. Poate se datoreaza faptului ca ei doi formeaza o echipa de neoprit si prietenia lor mai indulceste putin atmosfera intunecata a romanului. Cred ca pe langa actiune ar trebui sa va previn si despre partile mai putin placute ale cartii,si anume pasajele despre cadavre.Atunci cand 99% din umanitate este exterminata, Yancey nu isi menajeaza cititorii in privinta consecintelor. Nu m-a surprins dezvaluirea celui de-Al Cincilea Val cat m-a surprins finalul si daca personajul acela a murit cu adevarat nu o sa reactionez prea bine.M-am atasat de poveste si personaje,vreau sa citesc toata trilogia,dar sper sa nu moara toate personajele secundare asa cum se intampla in celelalte serii YA populare, publicate pana acum.Ceea ce recomanda aceasta carte este originalitatea si sper sa ramana in felul asta – fara triunghi amoros.  Cu filmarile pentru The 5th Wave in desfasurare,s-a scris mult despre aceasta carte si adaptarea ei cinematografica. Un articol care mi-a atras atentia sustinea ca „ extraterestrii sunt urmatoarul mare trend in literatura pentru tineri ”.In opinia mea,extraterestrii nu reprezinta un trend.Practic,ei nu dispar niciodata din sfera de interes a oamenilor – anual, industria cinematografica  ne prezinta noi adaptari Star Wars, apar noi seriale, noi ipoteze despre semnale inregistrate in spatiu si cele mai infricosatoare poze cu omuleti verzi descoperiti intamplator.  Materialele despre extraterestrii sunt inepuizabile si autorii nu duc nici ei lipsa de interes in conturarea noilor ipoteze. Imi este greu (daca nu imposibil) sa vorbesc despre realism in astfel de carti. Sigur,pot sa comentez evolutia personajelor,dar la capitolul fictiune trebuie sa accept orice isi imagineaza autorul. Despre o posibila vizita a omuletilor verzi mi-a placut in special citatul „Ei nu au venit sa rupa cateva frunze si sa manance ciocolata. Adevarul este ca,odata ce ne-au gasit,am fost terminati.” Filmul este in large (2)productie,urmand sa apara in cinematografe in ianuarie 2016. Chloë Grace Moretz (cunoscuta pentru „Daca as Ramane ”,„Carrie”) o va interpreta pe Cassie Sullivan in timp ce Nick Robinson („Regii Verii”,„Jurassic Park 2015 ”) va fi Ben Parish si Alex Roe va fi Evan Walker.Daca plecati in vacanta undeva,nu luati cartea aceasta cu voi pentru ca nu o sa o mai puteti lasa din mana si o sa petreceti majoritatea timpului inchisi in camera.In cazul in care urmariti pagina de Twitter a productiei The 5th Wave veti gasi mai multe poze de la filmari si stiri interesante. Nu trebuie sa ratati filmul.Puteti achizitiona cartea online.

Trailer The 5th Wave:

Momentul preferat:

„ – Conteaza ce cred eu?