Recenzie: Inceputul Tuturor Lucrurilor de Robyn Schneider

884229ÎNCEPUTUL TUTUROR LUCRURILOR este un roman liric, sfâşietor şi plin de umor despre cât de greu este să joci rolul pe care se aşteaptă toată lumea să-l joci şi despre cum pot izvorî începuturi noi din finaluri abrupte şi
tragice.

EZRA FAULKNER trebuia să fie regele balului, dar asta a fost înainte – înainte ca iubita să-l înşele, înainte ca un accident de maşină să-i sfărâme genunchiul şi înainte să se îndrăgostească de fata cea nouă, CASSIDY THORPE.

EZRA FAULKNER, băiatul perfect și admirat de toți, este convins că oamenii sunt sortiți ca la un moment dat pe parcursul existenței lor să apară o tragedie – o singură întâmplare, – în urma căreia viața este privită cu alți ochi, abia atunci fiindu-le dat să trăiască lucruri cu adevărat importante. Momentul lui tragic, de cumpănă, a sosit atunci când era pregătit să le piardă pe toate: într-o noapte îngrozitoare, un şofer neatent îi distruge genunchiul lui Ezra, cariera lui sportivă şi viața socială.

Acum, că nu mai e candidatul preferat pentru titlul de Regele Balului, Ezra ajunge la masa excluşilor unde o cunoaşte pe Cassidy Thorpe. Cassidy e diferită de toți oamenii pe care Ezra i-a întâlnit vreodată – e firească fără să facă eforturi şi extraordinar de inteligentă.

Împreună, Ezra şi Cassidy descoperă flash mob-urile, comorile îngropate şi un pudel care ar putea fi reîncarnarea lui Jay Gatsby. Dar pe măsură ce Ezra se dedică unor studii noi, unor prietenii noi şi unei iubiri noi,descoperă că unii oameni, aidoma cărților, sunt uşor de interpretat greşit. Şi acum trebuie să analizeze: dacă acel moment tragic, de cumpănă, a lovit deja, ce te mai faci atunci când ești nevoit să înfrunți ghinioanele care nu încetează să apară?

tumblr_n6u2koKC911r46fnpo1_540

Am iubit povestea. Este si greu sa nu te indragostesti de carte si sa nu simpatizezi personajele deoarece autoarea isi cunoaste foarte bine cititorii si stie cum sa le capteze atentia,prin dialoguri amuzante si explorarea relatiei stranse dintre personaje. Alegerea numarului de personaje a fost una bine gandita si trebuie sa ii acord credit  pentru asta.Si eu prefer un grup cat  mai mare si mai variat de personaje (atunci cand acestea sunt bine constuite) ,o sa va spun si de ce: in felul acesta ajungi sa te identifici cu mai multe personaje datorita pasiunilor (pentru literatura, sport, muzica, cinematografie, jocuri video,arte si lista poate continua) sau a mentalitatii acestora. Liceul este perioada confuza si fascinanta in care se formeaza personalitati si fiecare adolescent are propriile tumblr_n7x7bsqhla1tfu6umo1_540aspiratii, cele pe care le spun adultilor (profesorilor,rudelor) si cele pe care nu le spun decat prietenilor apropiati sau nimanui.Nu mi se pare realist sa spui ca din tot liceul decat visele catorva personaje merita mentionate,si cred ca autoarea imi impartaseste opinia deoarece s-a oprit putin asupra fiecarui personaj.Atat invingatorii cat si personajele care evita jocul, toate  sunt analizate in momentele lor cele mai bune si mai rele. La capitolul actiune,cartea se anunta epica inca din primul capitol cand naratorul,Ezra Faulkner isi povesteste tragedia personala  si pe cea a celui mai bun prieten.Daca pe toti ne asteapta oricum o tragedie intr-un moment cheie al vietii,ce ne da puterea sa luptam in continuare cand totul a fost compromis? Raspunsul este iubirea.Si aici intervine Cassidy Thorpe.Tanara ajunge curand in atentia lui Ezra si relatia lor evolueaza sincera si spontana.Stiu ca autoarea isi doreste sa isi lase amprenta asupra literaturii pentru tineri si de aceea comparatia cu John Green,prezenta in cea mai mare parte a recenziilor, nu o prea ajuta,dar este imposibil sa nu observi asemanarile.Cassidy Thrope se afla in sfera eroinelor misterioase si vulnerabile, carismatice si inteligente, alaturi de Alaska Young si Margo Roth Spiegelman.Atat tilul The Fault In Our Stars,cat si Inceputul Tuturor Lucrurilor sunt referinte la citate celebre: primul ii apartine lui Brutus „Vina nu este in stelele noastre,ci in noi”, al doilea este din Marele Gatsby de F.Scott Fitzgerald,„O iubesc si asta este inceputul si sfarsitul tuturor lucrurilor”. In plus,recent autoarea a lansat o noua carte sfasietoare, numita Extraordinary Means, despre un tanar si iubita lui bolnava de cancer,ceea ce ma deranjeaza intr-un fel diferit de cel la care va ganditi acum. Nu ma deranjeaza ca au preluat atat de multi autori sablonul lui John Green,dar de ce,DE CE sa te chinuiesti sa creezi personaje unice si cat mai convingatoare daca tot ai de gand sa le omori si sa ne avertizezi despre moartea lor inca de la inceput,eliminand astfel elementul surpriza? In fine,am sperat ca o sa descopar in Cassidy ceva din Stargirl ,personajul din cartea cu acelasi nume scrisa de Jerry Spinneli, si am gasit pasiunea pentru discursuri, inteligenta, misterul care o invaluie,etc. Ce nu am tumblr_static_tumblr_static_5v3echnxksg04sccw04ws8kww_640gasit a fost altruismul, serios,felul cum ea lasa povestea neterminata (de 2 ori – inceput si sfarsit)  nu m-a impresionat in mod deosebit.Asta este si motivul pentru care ii dau cartii 4 stele in loc de 5. Si Romania este mentionata in carte prin Castelul lui Dracula…unde protagonistei i-a fost furat portofelul de tigani. Perspectiva in schimb este complet americana: filme,muzica,jocuri,traditii,cam totul in carte este american cu exceptia imigrantilor care culeg rosiile. Recomand cartea tinerilor amatori de povesti umoristice si de dragoste.Ca in majoritatea cartilor despre liceeni,pe alocuri glumele sunt mai explicite,deci nu as recomanda-o chiar tuturor tinerilor,dar asta depinde de fiecare cititor in parte.