Recenzie: Viitorul nostru de Jay Asher si Carolyn Mackler

675480Un roman pentru tinerii de azi, despre viaţa lor de mâine.
Este anul 1996, şi nici jumătate din elevii de liceu din America nu au folosit vreodată internetul. Viaţa în cyberspace este la începuturi, iar reţelele de socializare nu există nici măcar în proiect.Şi totuşi…Emma tocmai a primit primul ei computer şi un misterios CD-ROM de la America Online.Josh este vecinul ei şi prietenul ei cel mai bun, chiar dacă din  noiembrie trecut lucrurile au fost puţin cam dificile între ei. Cei doi se conectează şi se loghează…şi ajung automat pe Facebook… dar Facebook-ul nu a fost inventat încă!!!

Josh şi Emma îşi privesc fascinaţi profilurile din viitor, peste cincisprezece ani. Soţii, prietenii, carierele, casele, destinele lor ─ totul este aici. Dar nu e ceea ce aşteptau ei; şi de fiecare dată când îşi deschid pagina, viitorul lor se modifică. Şi în timp ce se luptă cu suişurile şi coborâşurile vieţii lor viitoare, sunt obligaţi să se confrunte cu lucrurile bune ─ sau rele ─ pe care le fac în prezent.

O lectura usoara,de vara,potrivita pentru tinerii din noua generatie care inca se intreaba cum se desfasurau vietile adolescentilor americani inainte ca industria I.T. sa ia amploare. Daca in minte v-a aparut imediat imaginea unei fete adolescente iesind cu rolele,in incercarea de a-i atrage atentia vreunui baiat din ultimul an sau a doi frati certandu-se pe un controller si/sau a unei familii asezate pe canapea, urmarind Prieteni vineri seara,nu sunteti prea departe de imaginea pe care mi-am format-o eu asupra anilor ’90. Nu pot  spune ca Viitorul Nostru mi-a oferit o perspectiva unica asupra acestei perioade, dar m-a ajutat sa completez imaginea de ansamblu,pe langa informatiile din filme si (desigur!) Internet. Romanul incepe ca orice zi obisnuita pentru anumiti tineri, cu verificarea contului de Facebook – singura diferenta fiind aceea ca Facebook-ul nu avea sa fie conceput decat peste cativa ani. Josh si Emma,vecini si prieteni inca din copilarie trec printr-o perioada complicata. Emma nu este multumita pe deplin in noua ei relatie, in timp ce Josh cauta 11224579_2760611397381513_7936549451604232817_nmotive sa petreaca mai mult timp cu ea,dupa ce prietenia lor a ajuns intr-un impas. Din fericire,tocmai atunci in viata lor apare Facebook si viitorul pare sa le surada- la propriu!-. La un click distanta de a-si afla toate viitoarele reusite si infrangeri, cei doi prieteni descopera de ce nu ar trebui sa te joci cu viitorul. Eu personal nu m-am decis care este scopul acestei carti, dar am 2 teorii: 1.) trebuie sa ne amintim sa traim in prezent si sa nu ne planificam tot restul vietii pentru ca frumusetea lumii sta in mister sau 2.) tinerii sunt superficiali. O sa scriu putin despre cea de-a doua varianta,nu deoarece as fi epuizat primul subiect,dar am intampinat anumite probleme cu unul dintre personaje: Emma. Nu am citit nicio carte scrisa de Carolyn Mackler dar am citit Cele Treisprezece Motive de Jay Asher si am incredere in cel de-al doilea autor intr-atat incat sa afirm ca rationamentul personajului feminin i-a apartinut exclusiv autoarei. Chiar am incercat sa o inteleg pe Emma,dar personajul este extrem de dezagreabil: isi cauta prieteni noi imediat ce s-a plictisit de cei vechi si apoi se plange de cat de superficiali sunt baietii, se supara atunci cand baiatul pe care ea l-a refuzat si ignorat pentru cateva luni isi gaseste o prietena, face schimbari in viitorul ei fara sa se intereseze cum vor afecta acestea viitorul prietenilor ei.Si cireasa de pe tort: renunta la planurile de a frecventa o universitate de prestigiu pentru ca asta i-ar putea afecta viata amoroasa. Josh,in schimb,mi-a placut: a fost amuzant, si-a sprijinit prietenii si poate ca s-ar fi descurcat mai bine daca nu ar fi fost intreaga situatie cu Emma. Un alt personaj cu mult potential a fost Sidney. Desi nu apare decat intr-un numar limitat de pagini,prin personalitatea ei, Sidney reuseste sa sparga stereotipul ca toti tinerii cu bani sunt automat si superficiali. Ideea cartii este promitatoare (simplitatea anilor ’90 combinata cu agitatia zilelor noastre, provocata de retelele de socializare ),iar actiunea este usor de urmarit.Cartea este placuta si o recomand in special tinerilor.Fie ca suntem pasionati de IT sau nu,trebuie sa recunoastem ca aparitia Internetului a schimbat radical interactiunea umana la nivel global, dar adolesentii sunt cei mai afectati de aceasta schimbare,ei fiind influentati de media intr-o mai mare masura.Puteti achizitiona cartea online. Un interviu cu Jay Asher aici.

tumblr_mm9uuvgjrL1s0mgt5o1_500

Rating: 3,5/5

Un gând despre „Recenzie: Viitorul nostru de Jay Asher si Carolyn Mackler