Recenzie: „ Eu sunt Malala ” de Malala Yousafzai si Christina Lamb

Descriere :

Cind talibanii au ocupat Valea Swat din Pakistan, printre foarte putinii care au indraznit sa protesteze a fost si o fata. Malala Yousafzai a refuzat sa taca si a luptat pentru dreptul ei la educatie. In ziua de marti, 9 octombrie 2012, la cincisprezece ani, Malala aproape ca a platit cu viata aceasta indrazneala. In timp ce se afla in autobuzul care o aducea acasa de la scoala, a fost impuscata in cap de la mica distanta.
Desi aproape nimeni nu mai credea ca va trai, Malala s-a insanatosit, iar fetita nascuta intr-o regiune din nordul Pakistanului a ajuns sa tina discursuri in salile sediului ONU din New York. La saisprezece ani, Malala este un simbol al protestelor pasnice si cea mai tinara persoana nominalizata vreodata la Premiul Nobel pentru Pace.
Eu sint Malala este povestea extraordinara a unei familii dezradacinate de terorismul global, o poveste despre lupta pentru dreptul fetelor la educatie, despre un tata care, infiintind el insusi o scoala, si-a incurajat permanent fiica sa se exprime liber si sa continue sa invete. Totodata, este marturia curajului unor parinti care isi iubesc cu ardoare fiica intr-o societate care pretuieste fiii.

Eu sint Malala ne intareste credinta in puterea oamenilor de a schimba lumea.

Inainte sa o descopar pe Malala si uimitoarea ei poveste parintii mi-au spus mai in gluma, mai in serios,ca trebuie sa mai citesc si o carte serioasa din cand in cand,altfel voi ramane cu capul in nori. Curand, am ramas profund impresionat de situatia Malalei (castigatoare a premiului Nobel la doar saisprezece ani) si mi-am spus ca trebuie sa citesc aceasta carte,in ciuda nesfarsitei mele liste de lecturi. Acum,dupa ce am citit cartea, nu am decat cuvinte de lauda pentru fata care si-a ridicat vocea in fata armelor.Nu a luptat pentru religie, tumblr_njdrns3Opo1s9rx9zo1_1280nici pentru politica,ci pentru educatie.Sub numele de Gul Makai, a transmis retelei BBC  informatii despre faptele talibanilor si teroarea din Pakistan,timp de un an. Cand autenticitatea povestii i-a fost pusa sub semnul intrebarii, s-a hotarat sa iasa in fata si sa vorbeasca cu jurnalisti,folosindu-si numele real. Este un act de curaj fara precedent in tara in care singura femeie aflata la conducere,Benazir Bhutto, a fost ucisa cu brutalitate intr-un atentat terorist, pentru ca sustinea trimiterea fetelor la scoala. Atunci cand pana si soaptele iti pot crea probleme, sa te prezinti in fata unei multimi cu nemultumirile tale este un act sinucigas. Fata a platit pentru indrazneala ei – a fost impuscata in cap in autobuzul scolii,fapta pe care talibanii au recunoscut-o cu mandrie.Stirea a facut imediat inconjurul lumii, actul ingrozitor al talibanilor fiind desconsiderat,iar familia regala a Emiratelor Arabe Unite si-a pus la dispozitie avionul privat pentru a o putea transporta pe Malala la spitalul din Birmingham,Anglia. Tanara a supravietuit si continua sa tina seminarii despre importanta educatiei,punand bazele unei fundatii pentru infiintarea scolilor la nivel global. O admir enorm pe Malala pentru curajul si devotamentul ei. Lucrurile care noua ni se par banale precum libertatea de exprimare,drepturi egale pentru femei si barbati,dreptul la educatie, par a fi povesti stiintifico-fantastice in Pakistan. Avem nevoie de mai multi oameni ca Malala – oameni carora sa nu le fie frica sa isi ceara drepturile, sa nu se multumeasca cu starea tarii daca ea poate fi imbunatatita. Pakistan nu este o tara uitata de lume,asa cum s-ar crede,iar daca ar fi rezolvat conflictul dintre traditie si modernism sunt sigur ca economia tarii ar ajunge intr-un echilibru prin turism si export (asa cum era inainte de venirea talibanilor). Toate aceste reportaje despre terorism m-au facut destul de sceptic in privinta statelor islamice,dar Malala ne face cunostiinta cu adevaratii musulmani -locuitori ai vaii sale,pastuni,recunoscuti pentru ospitalitate si compasiune,nu datorita fanatismului religios. In acelasi timp nu sunt omise atentatele si distrugerile din tara – scoli bombardate, persoane disparute sau ucise in plina strada,monumente si lacase de cult,ce dateaza de sute de ani, daramate peste noapte – toate elementele dovedind ca teroristii nu actioneaza in numele Islamului ci impotriva lui,din pur sadism. Este greu de imaginat ca aceste lucruri se intampla acum undeva in lume,prea departe pentru a ne afecta noua viata de zi cu zi si prin urmare prea departe ca sa ne intereseze.

tumblr_n8ppdwAyay1tg0vmio1_1280

Este nevoie de o anumita stare de spirit pentru a citi aceasta carte.Istoria Pakistanului este bogata in evenimente si este nevoie de rabdare pentru a-i parcurge integral fiecare etapa.Autoarea Christina Lamb,jurnalista de profesie,a realizat un portret fidel al Pakistanului si a situatiei interne actuale. Nu am mai citit de multa vreme o carte scrisa de un jurnalist si am remarcat cata atentie se acorda detaliilor,cat de amanuntite sunt tumblr_nd9iaj5Ipt1qkxrtro1_1280faptele. Volumul in sine este bine structurat: istoria este imbinata cu literatura si daca apreciati descrierile artistice nu veti fi dezamagiti. M-a amuzat cat de usor este sa deosebesti vocea Malalei de cea a jurnalistei Christina Lamb: daca prima lanseaza o descriere pasionanta a regiunilor invecinate SWAT-ului pakistanez,cea de-a doua vine in completare cu istoria asezarilor si cultura locala. Aceste paranteze sunt destul de frecvente in primele doua parti si de aceea va recomand sa aveti rabdare pentru ca povestea merita sa fie auzita. Din fericire,ultimele doua parti sunt exclusiv despre Malala si gandirea ei revolutionara. Cartea ne aminteste ca toate persoanele conteaza si nu trebuie sa acceptam un rau pe care il putem schimba. Nu realizam cat de puternica ne este vocea decat atunci cand suntem redusi la tacere. Daca ai nevoie de inspiratie pentru a termina anul scolar in forta recomand cartea. Puteti achizitiona cartea online.

Rating : 4/5

Discursul Malalei -Natiunile Unite- :

Un gând despre „Recenzie: „ Eu sunt Malala ” de Malala Yousafzai si Christina Lamb