Recenzie : Experiment de Veronica Roth

856848Stiu ca asteptati cu totii aceasta recenzie de anul trecut,asadar sper sa nu va dezamagesc 😉

Societatea împărţită pe facţiuni în care Tris Prior credea cândva a fost distrusă – spulberată de violenţă, conflicte şi trădări. Astfel că atunci când i se oferă şansa de a explora lumea dincolo de limitele cunoscute, Tris este pregătită. Poate că, în afara oraşului, ea şi Tobias vor putea duce o viaţă nouă, lipsită de minciuni, loialităţi puse sub semnul întrebării şi amintiri dureroase.
Însă noua realitate a lui Tris e şi mai periculoasă decât cea pe care a lăsat-o în urmă. Vechile descoperiri devin imediat de neînţeles. Adevărurile noi şi explozive schimbă inimile celor pe care ea îi iubeşte. Şi, o dată în plus, Tris trebuie să lupte pentru a înţelege complexitatea naturii umane – şi pe ea însăşi –, fiind în acelaşi timp nevoită să facă faţă unor alegeri imposibile despre curaj, loialitate, sacrificiu şi iubire.
Narat dintr-o perspectivă duală captivantă, EXPERIMENT conduce seria Divergent către un final tulburător, dezvăluind secretele lumii distopice care a captivat milioane de cititori.

Te-ai astepta ca unei serii-fenomen,asa cum este Divergent, sa ii fie recunoscut finalul neasteptat.In schimb, blogurile de specialitate inca se mai contrazic pe acest subiect: A avut Experiment/Allegaint un sfarsit demn de serie? Ma astept ca discutiile acestea sa continue odata cu inaintarea filmelor pe marile ecrane. Eu,ca un simplu cititor,spun ca acest volum a fost reusit.Nu spectaculos,nu sfasietor,reusit. Si uite de-asta nu sunt eu de acord cu termenul-limita de publicare a unei carti. Fiecare autor ar trebui sa-si ia timpul necesar continuarii unei serii,indiferent daca acesta este de doi ani,doi ani jumatate,etc.Suntem cititori,putem astepta daca trebuie.Un exemplu faimos aici este George R.R. Martin (cu toate ca au trecut 2 ani de la ultima carte din seria Un cantec de Gheata si Foc,macar avem certitudinea ca urmatorul volum va fi la un alt nivel.) Dar nu,in cazul seriilor YA populare, tumblr_nlx85u38Ih1tykmomo1_500autorii sunt grabiti de redactori sa apara cu volume noi,peste noapte,cat cartile din serie sunt „pe val” si cat timp cititorii se inghesuie sa cumpere. Socoteala este cat se poate de simpla: daca Veronica a inceput sa scrie la Divergent inca din liceu,ii va ajunge un singur an sa concluzioneze intr-un mod multumitor? Nu,sigur ca nu.Asadar mai degraba am da vina pe editori decat pe autoare, pentru finalul acestei serii. De unde aceasta nemultumire pentru Allegiant? Probabil ca v-ati pus multe intrebari in legatura cu lumea distopica creata de Veronica. Ei bine,Allegiant promite sa raspunda la toate aceste intrebari,ceea ce ar fi un lucru bun daca explicatiile nu ar ocupa mai mult spatiu in carte decat actiunea propriu-zisa. Personajele noi,majoritatea calificate in acelasi domeniu, nu mi-au captat atentia si mi-as fi dorit mai multa interactiune intre personajele vechi,pe care le indrageam. Am apreciat existenta a doua fire narative si faptul ca am reusit sa-l cunoastem pe Tobias – nu pe fiul atotputernicei Evelyn,nu pe conducatorul neinfricat cu doar patru temeri,Four, ci pe adevaratul Tobias Eaton.Perspectiva psihologica este un punct forte al autoarei si sper din suflet ca va continua sa scrie la persoana I si ne va incanta cu mai multe portrete ample. Un alt lucru de apreciat la carte este adaptarea cititorului la schimbarile de situatie – nu stiu cum altfel as putea numi aceast aspect. Daca in volumele anterioare ideea ca eruditii sunt „baietii rai” ne era bine intiparita in minte,in cel de-al treilea volum sunt analizate meritele fiecarei factiuni si rezultatele sunt tumblr_nlj7i8mvTH1u7biv5o1_500surprinzatoare. Informatiile despre trecutul factiunilor sunt destul de vagi -nu se estimeaza un timp in istoria locala,sa nu mai spun de cea universala. Nu mi s-a parut credibil faptul ca dupa ani si ani de cercetari nu s-au putut descoperi astfel de indici,dar am trecut peste asta. Si poate ca am parcurs eu prea repede cele aproape 500 de pagini ,pentru ca am tot avut impresia ca ratez ceva. Parasirea orasului Chicago isi are dezavantajele ei, asa cum a dovedit-o mai tarziu un eveniment din interiorul orasului, destul de important,de care noi,cititorii, nu aflam decat atunci cand faptul este implinit.

Acum,daca ati citit cu atentie recenzia,o sa-mi scrieti ca am ratat esentialul,ca nu am atins momentul cheie al volumului,s.a.m.d. Evident,nu am scris nimic despre Tris.Nu am scris nimic despre curajul ei,despre incercarile ei de a indrepta sistemul corupt si de a ierta persoanele care i-au gresit,si mai ales,nu am scris nimic despre sacrificiu. Am citit articolul de pe blogul autoarei,inteleg de ce a facut acest lucru,o admir pentru curajul ei. Dar gestul in sine a fost tulburator. Persoanele care ii reproseaza autoarei finalul,nu cred ca se gandesc la finalul propriu-zis,ci doar la acel moment particular.Nu stiu ce ar fi mai dureros:ca acela sa fie considerat sfarsitul seriei sau sa ni se aminteasca faptul ca toti ceilalti si-au continuat vietile datorita sacrificiului ei. Tris Prior va ramane una dintre eroinele mele preferate,iar seria Divergent va fi intotdeauna una din seriile „de suflet”. Ma bucur extrem de mult ca am descoperit-o pentru ca mi-a atras atentia asupra cartilor Young Adult. Nu-mi imaginez cum ar fi aratat blogul fara Divergent, dar cu siguranta ar fi fost prea multe carti cu vampiri .Pentru aceasta calatorie incredibila ii sunt recunoscator autoarei si o sa recomand intotdeauna seria cititorilor pasionati.

Rating carte: 4/5

Rating serie: 5/5