Recenzie: „Copila-Stea” de Jerry Spinelli

156356-1413263290969„Lumea crede că e venită de pe o altă planetă sau că părinţii ei sunt acrobaţi la circ. Din ziua în care apare la liceul din Mica, Copila-Stea Calaway surprinde printr-o feerie de sunet şi culoare. Îmbracă rochii lungi şi chimonouri, cântă la ukulele, râde şi dansează. Întreaga şcoală e cucerită de apariţia exotică ce sparge tiparele. Impresionat e şi Leo Borlock, elev în clasa a unsprezecea, pe care Copila-Stea îl cucereşte cu un surâs. Dar oamenii sunt schimbători şi capricioşi, iar cei ce ies din rândul lumii nu sunt văzuţi mereu cu ochi buni. Îndrăgostit, Leo încearcă să o convingă să devină o fată pe placul tuturor, chiar dacă asta presupune renunţarea la tot ce o defineşte.

Am descoperit Stargirl in urma interviului cu Jay Asher si,desi acesta o recomanda ca fiind o carte aproape perfecta,am fost destul de sceptic in legatura cu ea. Stilul naratiunii este foarte simplist,cu mult dialog si putine personaje. Este totusi o carte pentru copii,deci 156369-1413263289857nu aveam asteptari prea mari. Ce m-a determinat,in cele din urma, sa-i dau o sansa acestei carti a fost intrebarea lansata de autor: „Se merita sau nu sa fi diferit in societatea de astazi?”. Autorul isi tine promisiunea si exista un raspuns ascuns in paginile cartii,desi nu cel asteptat de cititor. Cand am terminat de citit povestea Copilei-Stea m-am tot intrebat daca la aceasta intrebare se rezuma cartea sau daca mai era vreun mesaj ascuns pe care eu nu-l deslusisem. Si doar analizand-o pe Copila-Stea mi-am dat seama ca  a fi diferit in societatate inseamna sa fi tu insuti. Ea nu se machiaza, nu se uita la televizor, nu incearca sa impresioneze pe nimeni si cu toate astea,prin actele ei de generozitate,uneori exagerate,reuseste sa impresioneze pe toata lumea. In anumite privinte mi-a adus aminte de Leslie Burke din Punte Spre Terabithia, dar nici macar Leslie nu duce altruismul la un asemenea nivel.

In carte,personajul-narator,Leo Borlock,isi descrie liceul ca fiind „un loc unde toata lumea se imbraca la fel,vorbeste la fel,asculta acelasi tip de muzica„. E lesne de inteles cum a reusit Copila-Stea sa dea peste cap convingerile celorlalti si sa starneasca o revolta in oras – cand ceilalti se ascund sub umbrele,ea danseaza in ploaie,desi ceilalti o ignora,ea 156367-1413263289820isi aminteste ziua de nastere a fiecaruia si le canta la ukulele, cand ceilalti o batjocoresc si o resping,ea continua sa le trimita mici cadouri,felicitari si prajiturele facute in casa. Un astfel de personaj,fara vreun ego personal si care isi traieste viata pentru a-i ajuta pe ceilalti nu poate ramane prea mult in umbra si odata ce intentiile ii sunt cunoscute,lumea incepe sa-si puna intrebari. Am compatimit-o pe Copila-Stea pentru ca,gandindu-se numai la fericirea altora,ea nu cunoaste aprecierea societatii,ba dimpotriva. Dar apoi il cunoaste pe Leo si lucrurile se schimba. Capitolele despre relatia lor au fost preferatele mele – mi-a placut cum fiecare invata cate ceva de la celalalt si cat de sinceri sunt unul cu altul.Mi-a placut si relatia lui Leo cu Scortisoara,sobolanul Copilei-Stea,posibil cel mai incantator animalut de companie. Si mi-ar fi placut daca relatia lor ar fi rezistat,dar Leo alege sa o schimbe pe Copila-Stea,sa o modeleze in asa fel incat sa placa societatii. Acesta este atat de ocupat sa faca pe plac prietenilor incat nici nu observa cat de nefericita este prietena lui. O idee a Copilei-Stea care mie mi s-a parut geniala a fost pastrarea a douazeci de pietre intr-un borcan,astfel incat atunci cand te simti fericit sa adaugi o piatra in borcan iar cand te simti trist sa scoti o piatra de acolo. Mi-as dori sa am curajul ei,sa gasesc motive de bucurie in fericirea celorlalti,sa fiu mai putin egoist,dar cum si autorul subliniaza: astfel de calitati vin cu un pret – un pret pe care nu stiu cat de multi ar fi dispusi sa-l plateasca.

Eventual, la finalul cartii, elevii de la Mica High School recunosc ca au gresit si invata sa o 156370-1413263289911aprecieze pe Copila-Stea pentru bunatatea ei,dar atunci este prea tarziu si ea dispare definitiv din vietile lor. Fata pe care intreg orasul s-a strans s-o vada si care i-a facut pe oameni sa isi doreasca mai mult de la viata,sa fie mai atenti in jur,ea este cea persecutata din ignoranta.Jerry Spinelli a scris o carte emotionala,care cu siguranata te va face sa simti ceva. Daca ti-a placut Sub aceiasi Stea pentru citatele motivationale cu siguranta iti va placea aceasta carte. Este simpla si totusi abordeaza un subiect atat de controversant. Nu exista un anumit tipar in care sa o poti incadra pe Copila-Stea si cred ca asta m-a intrigat cel mai mult.Cartea este superba si acum imi pare rau ca am ignorat-o atata timp. Pe Goodreads i-am oferit patru stele deoarece la final este „o calatorie in timp” ce strica putin spiritul povestirii,dar este o carte cu mesaj puternic,amuzanta si usor de indragit pe care o recomand cititorilor adolescenti.

A ras, si desertul a cantat.

“O bata de baseball nu m-ar fi putut lovi mai tare decat zambetul acela. Aveam saisprezece ani. Pe atunci cate mii de zambete mi-au fost adresate?Asa ca de ce acela mi s-a parut a fi primul?”

“Ea era astazi.Ea era maine.Era cea mai usoara esenta a unei flori de cactus,cea mai lucida umbra a unei bufnite.Nu stiam ce sa facem cu ea. In mintile noastre am incercat sa o prindem de un panou cu o piuneza ca un fluture,dar acul nu reusea s-o strapunga si ea zbura departe.”

“O s-o cunosti mai mult dupa intrebarile tale decat dupa raspunsurile ei.Uita-te la ea mult timp. Intr-o zi s-ar putea sa recunosti o persoana cunoscuta.”

„Oameni stelelor sunt rari.

” Radea cand nu era nicio gluma. Dansa cand nu era nicio muzica. Nu avea niciun prieten si totusi era cea mai prietenoasa persoana din scoala.”