Recenzie: „Orasul De Sticla” de Cassandra Clare

Vremea marilor decizii a sosit!
Seria Instrumente mortale continuă să-i fascineze pe cititorii de urban fantasy cu cel de-al 3-orac59ful-de-sticlc4831treilea şi mult aşteptatul volum – ORAŞUL DE STICLĂ!

Ameninţaţi de haosul unui război, vânătorii de umbre trebuie să se hotărască dacă vor lupta alături de vampiri, vârcolaci şi celelalte creaturi din Lumea de Jos, sau împotriva lor? Între timp, Jace şi Clary au şi ei de luat o decizie dificilă: să dea sau nu curs iubirii care-i leagă, deşi ştiu prea bine că este o iubire interzisă?

Pentru a-i salva viaţa mamei sale, Clary trebuie să plece în Oraşul de Sticlă, locul de origine al vânătorilor de umbre – chiar dacă asta înseamnă să încalce Legea şi să rişte moartea. Mai grav este că Jace se opune acestui plan, iar Simon este aruncat în închisoare de către vânătorii de umbre, care îşi au bănuielile lor cu privire la acest vampir imun la lumina soarelui. Din fericire, Clary îşi găseşte un aliat — în persoana misteriosului Sebastian, care nutreşte o stranie atracţie faţă de ea. Valentine îşi adună în acest timp o armată de demoni, dar vor reuşi oare locuitorii din Lumea de Jos şi vânătorii de umbre să uite de vrajba dintre ei şi să-şi unească forţele pentru a o înfrânge?

Va putea Clary să-şi folosească puterile pentru a-i ajuta să se salveze – indiferent de preţul pe care va trebui să-l plătească.

Nu stiu daca am mai scris in vreo recenzie lucrul acesta,dar trebuie sa admit: Cassandra Clare este regina comparatiilor! Autenticitatea seriei provine de la acesta abundenta de comparatii pe care este imposibil sa nu le observi (fiind atat de numeroase) si care influenteaza perceptia cititorului asupra lumii nefilimilor. Orasul de Sticla este cel mai reusit volum de pana acum si nu spun asta pentru ca este ultimul citit,ci pentru ca in sfarsit obtinem imaginea completa a lumii pe care personajul Clary a frecventat-o timp de doua volume fara sa simta cu adevarat ca ii apartine. O tehnica destul de utilizata in seriile YA este aceea de a revela intreaga poveste in ultimul volum (ex.Divergent,Harry Potter,etc.), dar in cazul acestei serii nu ne aflam decat la jumatate,ceea ce inseamna ca urmatoarele doua volume nu o sa mai fie la fel de interesante.Pe scurt:mi-as fi dorit ca seria sa se opreasca aici si inca nu m-am hotarat daca sa o continui.Sunt multumit cu acest sfarsit,chiar daca este unul provizoriu.

Actiunea din volumul trei este mai complexa si asa cum ne-am obisnuit,fiecare personaj are propria perspectiva asupra povestii.Simon a avut un rol semnificativ de data aceasta -nu mai este doar un simplu observator sau o victima,ci lupta alaturi de nefilimi si repudiati e42169fa8be8eadd74a47430681b7a06pentru a salva comunitatea supranaturala.Un alt lucru pozitiv la serie consta in explorarea relatiilor intre personaje,relatii destul de complicate si distructive. Relatia dintre Clary si mama ei,trezita din starea indusa de magie m-a surprins pe moment,dar situatia se clarifica odata cu aflarea adevarului. Mi-am exprimat mai sus opinia despre dezvaluirea intregului complot la jumatatea unei serii,dar un aspect pe care nu l-am explorat suficient a fost cum se vor adapta personajele cu acceptarea adevarului (Simt eu ca unele vor avea probleme). Relatiile s-au dezvoltat foarte bine,in general,dar ca de obicei cuplul pus in lumina reflectoarelor este acela format de Clary si Jace. Acestia isi ascund dragostea unul fata de celalalt pana cand povara adevarului devine prea grea si avem parte de o noua confesiune.Aparitia unui nou personaj,Sebastian,m-a facut sa ma intreb daca vom avea parte si de un nou triunghi amoros dupa ce relatia dintre Clary,Simon/Jace nu a dus nicaieri.Autoarea nu ne-a pregatit tocmai un triunghi amoros ci o noua amenintare,personajul cel nou dovedindu-se a fi mult mai „apropiat”  de Valentine decat am fi crezut.Ceea ce ne aduce la lupta finala si la cat de epica a fost/ar fi putut fi. Sunt amator de lupte epice (mai mult fantastice decat istorice) si am asteptat cu sufletul la gura intrarea in lupta. Nu ma intelegeti gresit, cartea a avut suficiente momente epice,dar batalia finala,care trebuia sa fie punctul culminant al intregii carti,ei bine… nu a fost. Actiunea a fost concentrata mai mult pe socul initial de a vedea demoni in orasul-sacru,Alicante, astfel intoarcerea lor a fost premeditata si povestirea s-a reorganizat spre actiuni laterale (cum ar fi lupta dintre Sebastian si Jace sau confesiunea facuta de Clary Conclavului) mai degraba decat spre terenul de lupta.

Orasul Alicante a fost spectaculos (gratie talentului autoarei la descrieri) si mi-a adus aminte de orasul cu acelasi nume din Spania (nu pentru ca ar semana intr-un fel,doar coincidenta de nume) din care am avut ocazia sa vad o mica parte vara trecuta. Cu toate astea sunt intru totul pentru intoarcerea la New York,deoarece linistitul oras de sticla nu se va compara niciodata cu neobosita metropola americana.Acum vine partea in care va scriu 9cb57f120bdc99eee682943e21973397despre punctele slabe ale cartii. Si o sa incep desigur cu cel mai evident: Jace. Si in cazul in care nu va vine sa credeti ca l-am numit pe Jace un „punct slab al cartii”,dati-mi voie sa clarific: personajul in sine nu este deloc rau,dar felul cum este amintit in aceasta carte pe mine unul m-a cam plictisit.In capitolele din perspectiva lui Clary,autoarea exagereaza foarte mult cu trasaturile lui Jace. Deserori Clary este in mijlocul actiunii,dar isi aminteste brusc de Jace si avem parte de o alta jumatate de pagina despre calitatile lui. Am prins ideea – autoarea este foarte mandra de acest personaj,dar eu nu simt nevoia sa citesc la fiecare zece pagini despre cat de grozav este. Si un personaj de la care aveam mari asteptari – un anumit Ragnor Fell,care ma asteptam sa fie noul Dumbledore al acestei serii, nici nu a avut buna cuviinta de a ramane viu pana sa-l intalnim. Glumesc,desigur, si inteleg ca o poveste cu atata potential cum este Instrumente Mortale poate continua si intr-o maniera mai putin alerta ca pana acum,dar cu aceleasi personaje spirituale,indragite de cititori. Exista similaritati intre aceasta serie si Harry Potter,dar sunt destule articole despre acest lucru pe net si nu o sa mai dezvolt subiectul.

In concluzie,mi-a placut Orasul de Sticla putin mai mult ca romanele precedente ale Cassandrei.Ma bucur ca relatia dinre Jace si Clary a fost lamurita,asadar nu mai trebuie sa ne facem griji din aceasta privinta,dar sper sincer ca urmatorea carte sa nu fie doar despre intalnirile celor doi si relatia perfecta.I-am acordat cartii cinci stele pe Goodreads si va garantez ca este o lectura placuta.Daca recenzia este destul de vaga- asta se datoreaza faptului ca n-am vrut sa va stric surpriza. Si o sa fi-ti surprinsi -credeti-ma! 😀

Puteti cumpara cartea online de pe Libris !

2 gânduri despre „Recenzie: „Orasul De Sticla” de Cassandra Clare

1. Foarte interesantă recenzie, mi-a făcut plăcere să o citesc. Pot spune că sunt de acord cu tine în ceea ce privește talentul autoarei la descrieri, dacă vei citi cartea în limba engleză vei observa cât de plăcut e jocul de cuvinte folosit de aceasta.
    Cât despre carte, aceasta are o evoluție inedită, într-adevăr, dar crede-mă și celelalte volume merită citite! ♥