Recenzie: „Daca as ramane” de Gayle Forman

alle4Descriere:

Mia este o violoncelistă talentată în vârstă de 17 ani, cu o familie iubitoare şi un prieten minunat, Adam. Ea nu trebuie decât să aleagă dacă va merge la New York pentru a studia la Julliard sau dacă va rămâne în Oregon cu cei dragi. Însă într-o dimineaţă cu ninsoare, totul se schimbă, iar decizia pe care brusc trebuie să o ia este dramatică şi dureroasă. Mia îşi pierde părinţii şi fratele mai mic într-un accident rutier, şi, cu toate că nu îşi aminteşte momentul impactului, ea îi poate vedea pe cei din jur şi pe sine. Romanul este scris la persoana întâi, Mia evocă evenimente din viaţa sa, descrie ceea ce vede şi aude în spital, deşi nu poate simţi nimic şi este din ce în ce mai slăbită. Dragostea pentru cei rămaşi în viaţă şi pentru Adam şi pasiunea pentru muzica clasică vor determina alegerea pe care tânara o face la final. „Dacă aş rămâne” atinge teme importante, despre viaţă, moarte şi despre cum totul se poate schimba iremediabil într-o secundă. Cartea este inspirată de o tragedie reală.

Consider ca una dintre primele lectii ce trebuie invatate de orice cititor este cum sa aprecieze cartile simple in aceiasi masura cu romanele complexe.O carte cu o abordare simplista nu este neaparat o carte neinsemnata,la fel cum o carte cu intrigi multiple nu este neaparat o carte deosebita.(Sa nu uitam ca Fifthy Shades Of Grey este o triologie,ca sa fac o paranteza.) Asadar am incercat sa privesc in spatele povestirilor scurte din aceasta carte si sa-mi dau seama ce reprezinta ea ca intreg. Primul lucru pe care l-am apreciat la autoare a fost ca aceasta nu a incercat sa poetizeze moartea. Nu stiu ce tumblr_nfin6ngQe11rjo0yfo1_400parere aveti voi,dar mie nimic nu mi se pare mai sadic si lipsit de sens decat sa spui despre moarte ca este o alinare. Mia recunoaste acest lucru: daca alege sa plece se poate intalni cu parintii ei,dar la fel de bine se poate pierde in necunoscut si tocmai de aceea alegerea ei este atat de grea.Grija si atentia celor dragi,precum si iubirea lui Adam o mentin in viata pentru moment,dar nimeni nu poate alege in locul ei. Am mentionat „povestirile scurte” la inceput si acum o sa revin asupra lor: initial am crezut ca este povestea clasica „inaintea-mortii-iti-vezi-toata-viata-inaintea-ochilor s.a.m.d” dar apoi am observat o anumita particularitate ce m-a intors la 180 de grade – cea mai mare parte a povestirilor sunt amintiri placute, cele mai importante momentele din viata Miei- si atunci am stiut ca Mia isi doreste cu adevarat sa ramana. Inocenta Miei,faptul ca isi deschide sufletul pentru dragoste m-a impresionat si m-a facut sa trec cu vederea peste anumite aspecte ale cartii care ma nemultumeau. Este un personaj expresiv si mi-ar fi placut ca povestea sa fie centrata mai mult in jurul ei si nu in jurul altor personaje: tatal ei,bunciul ei,prieteni de familie,prietena ei cea mai buna,Adam,etc. Daca o carte se bazeaza pe o singura voce narativa,cum este cazul Miei,atunci este corect ca personajul respectiv sa aiba toata atentia cititorului.

Cum muzica ocupa un rol atat de important in scrierea lui Forman,recenzia nu ar fi credibila daca nu as scrie si despre acest aspect.Asemenea cartilor,muzica ne emotioneaza,ne induce o stare anume.Trebuie sa ai mare grija cand alegi un playlist pentru un articol sau o poveste scrisa: daca povestea nu este in armonie cu muzica atunci cititorul devine confuz si in afara cazului in care autorul isi doreste acest lucru pentru a-i abate atentia de la vreo greseala semnificativa,este de rau. Am o teorie –destul de bizara,recunosc– ca in anumite momente unii autori „triseaza” si adauga o melodie in poveste deoarece prin scrierea lor nu au reusit sa induca starea dorita cititorului si spera ca melodia va induce acea stare in locul lor (V-am zis ca e o teorie bizara,da?). Nu este si cazul cartii in discutie.Aici muzica se armonizeaza cu povestea,nu vine in completarea ei. Poti sa citesti cartea ascultand artistii sugerati sau poti sa citesti cartea independent de muzica si sa obtii o senzatie asemanatoare.

tumblr_nfs2bmZa4Q1r8tbm6o1_500 La inceputul anului eram cat de poate de intrigat ca Tahereh Mafi a scris o „colectie de citate”- deceptii poetizate fortat,sa sune bine scoase din context,dar fara nicio legatura cu povestea sau cu vreun element real cunoscut de mine,in context.(Si imi mentin parerea,multumesc frumos). Si Daca as ramane este cat se poate de „quotable” (cel mai apropiat cuvant in romana ar fi „citabil” dar nu-mi place deloc cum suna) dar in cazul tumblr_ng4m39utuj1spte2fo1_500acestei carti,cuvintele sunt puternice,iti dau de gandit. Recunosc ca nu este o carte perfecta (am parcurs in recenzie cea mai mare parte a punctelor slabe) dar este o carte perfectibila,prin simplitatea si profunzimea ei. Un subiect rascolitor, abordat de autoare intr-o maniera simpla, accesibil si convingator pentru mai multe tipologii de cititori (Am scris mai multe si nu „toate” cu un motiv). Poate nu v-am convins inca,poate mai aveti nevoie de un motiv pentru a citi aceasta carte… Nu este o carte despre moarte sau viata,cum ati fi tentati sa credeti.Este o carte despre alegeri,cum si cele mai neinsemnate alegeri la prima vedere ne pot da lumea peste cap. Toti vrem sa credem ca am facut mai multe alegeri bune decat rele in viata si ca am ajuns exact acolo unde ne-am dorit,dar acaesta afirmatie nu este intotdeauna corecta.Fie ca ne place sau nu sa recunoastem,destinul are si el un cuvant de spus in viata noastra si daca tot amanam ce este inevitabil,destinul va gasi o cale de a ne ajunge mai devreme sau mai tarziu.

Mi-a placut cartea si o voi imprumuta si altor persoane ca sa se bucure si ele de ea.Daca nu ai posibilitatea de a citi cartea (nu o gasesti sau pur si simplu nu ai timp) recomand filmul cu  Chloë Grace Moretz in rolul Miei si Jamie Blackley in rolul lui Adam.

Rating:

Trailer film ” If I Stay „: