Recenzie: „Fata disparuta” de Gillian Flynn

Carte oferita de libraria online Libris pentru recenzie. Multumesc mult!

fata-disparuta_1_fullsizeDescriere:

Cine eşti?
Cum am ajuns aici?

Sunt întrebări care îl frământă pe Nick în ziua când sărbătoreşte cinci ani de căsnicie. Şi tocmai acum, soţia sa dispare pe neaşteptate. Primul suspect este Nick. Deşi îşi susţine nevinovăţia, dovezile împotriva lui nu încetează să apară. Sub presiunea mass-mediei, face paradă de cinism şi de minciuni. Iar jurnalul lui Amy, descoperit de poliţie, dezvăluie că mariajul lor era departe de a fi perfect.
Este Nick un ucigaş?
Adevărul îţi dă fiori: este mai întunecat decât ţi-ai fi imaginat.

Fata dispărută are o structură ingenioasă: atât Amy, cât şi Nick îşi compun propria versiune, însă adevărul se află undeva la mijloc. În timp ce Nick îşi povesteşte viaţa din momentul dispariţiei lui Amy, ea descrie relaţia lor încă de la început, alcătuind portretul unui cuplu a cărui armonie perfectă pare atât de imposibilă, încât aproape imediat simţim că e putred ceva pe dinăuntru.
The Guardian

Gillian Flynn trasează cu subtilitate portretul unei femei care încearcă să mulţumească un soţ imposibil, dar anumite indicii sugerează că nu totul este aşa cum pare. O versiune a faptelor ascunde o alta într-un roman care manipulează în mod inteligent cititorul.
Sunday Times

Am amanat putin redactarea acestei recenzii deoarece 1.) Voiam sa urmaresc filmul si sa scriu o recenzie dubla sau 2.) Eram prea speriat ca sa mai articulez vreun cuvant despre carte (Ambele variante sunt corecte!). Se prea poate sa fi stat treaz pana la 6 dimineata sa termin cartea,dar dupa ce am lasat-o jos,nici somn nu mi-a mai trebuit.. Ceva se deruleaza haotic  inca de la primele pagini: cuplul perfect, locuind intr-un oras fantoma, sotia excesiv de preocupata si sotul pasiv-agresiv,un conflict fiind aproape imposibil de evitat. Intotdeauna am fost fascinati de „super-clasa” (persoanele influente,faimoase),dar sa nu uitam ca povestile cele mai interesante vin de la clasa mijlocie (Stim cu totii refrenul: peluze ingrijite, vecini zambitori si discutii in spatele usilor inchise). Amy,sotia lui Nick,se trage intocmai din „super-clasa” si este in mare masura personajul ideal: dulce,inteligenta,deschisa. Este ceva in neregula cu tine daca nu o placi. Nick – cu totul alta poveste – ar putea trece drept un personaj agreabil daca nu ar fi atat de pornit pe ideea ca toate problemele din casnicia lor sunt provocate de Amy. Cum mi-am dat seama ca imaginea lui Nick este usor usor retusata spre a cadea in dizgratie? Simplu,nu mi-am dat seama. Si pe cine as putea sa banuiesc? Aici autoarea a fost destul de darnica: primim o lista gata redactata cu posibilii suspectii,unul mai dubios decat celalalt. Cazul disparitiei lui Amy, persoana care a inspirat seria pentru copii Uimitoarea Amy, prinde amploare si curand un mare semn mare de intrebare tumblr_nebop9mcbI1ronge5o1_500este indreptat catre Nick. Mi s-a parut de-a dreptul naucitor cat de usor ii este autoarei sa deformeze adevarul:fata cuminte care nu este atat de cuminte si baiatul rau care este evident convenabil de rau. Despre cartea lui Gillian Flynn nu poti sa spui mai mult decat scrie in descriere pentru ca ar fi nedrept,previzibil. In prima jumatate a cartii am abordat principiul „nevinovat pana la proba contrarie” si  au fost destule ocazii in care am fost contrazis. Cartea este absolut geniala,incomparabila (nu exploreaza doar domeniul cartilor politiste,si nici nu este restransa la statutul de carte psihologica). Situatiile tensionante sunt la ordinea zilei si autoarea mai dezgroapa cate un detaliu intunecat din trecutul sotilor Dunne la fiecare cateva capitole. A fost savuroasa si compararea situatiilor din viata de cuplu a celor doi cu situatiile din Uimitoarea Amy. Sentimentele mele din primele zile dupa lecturarea cartii au fost destul de incurcate intre ele : nu ii dau dreptate lui Amy,nu-i dau dreptate lui Nick. Nimeni nu castiga cu adevarat,dar sunt multe lucruri de pierdut.

Foarte multi bloggeri recomanda cartea ca fiind cea mai complexa lucrare scrisa de autoare,cea mai intunecata perspectiva asupra mintii umane.Nu se poate concura cu asa ceva. Am indragit-o pe „Amy din jurnal” prea mult (Sunt sigur ca autoarea rade in sinea ei cand primeste asemenea reactii!) ca sa o accept pe Amy Elliott,Uimitoarea Amy, prea uimitoare pentru gustul meu. Cred ca multor cititori chiar le-a placut Amy cea Independenta,adevarata Tipa Dezghetata si cu tot respectul si admiratia pentru efortul Screenshot_2.480x480-75depus de autoare, eu am descoperit-o pe noua Amy usor exagerata ( Insusi termenul „usor” este o exagerare aici,ca sa citez o glumita de-a lui Nick). Este o carte intensa – nimeni nu poate nega asta – si tinteste fiecare punct pe care s-i l-a propus. La final m-am simtit indus in eroare (Stiu ca Amy are o putere de convingere fenomenala dar totusi…). In planul lui Flynn nu sunt puncte slabe,nu se evita subiectele mai dificile,toate personajele par sa se sincronizeze … mai putin Nick.Dar cum si el joaca un rol important in schimbarea lui Amy,nu pot sa ma leg nici de acest subiect. Un lucru e sigur : nu o sa mai comentez vreodata povestile lui J.K.Rowling „cusute cu ata alba”. La capitolul povesti „extrem de convenabile” aceasta carte ia tortul. Si fiindca am inceput intr-o tonalitate foarte serioasa,e cazul sa incheiem in acelasi fel. Amy si Nick ar putea fi cel mai nefericit cuplu de pe planeta asta,pentru ce si-au facut unul altuia,dar este evident ca se merita unul pe celalalt. Am citit povestea lor relativ repede (ultimele 450 de pagini le-am parcurs in 7-8 ore) si intr-un fel ma bucur ca nu exista o continuare..Deja eram cu nervii intinsi la maxim si nu era exclusa o cadere nervoasa indusa de aceasta carte. O recomand,desigur,pentru ca este unica si nonconformista.Si dupa ce terminati cartea,va recomand si filmul,care este la fel de colorat si mind-blowing 😀

Puteti cumpara cartea online accesand acest link 🙂

Trailer Gone Girl: