Recenzie: „Harry Potter si Ordinul Phoenix” de J.K.Rowling

vol-v-harry-potter-si-ordinul-phoenix-a928Descriere:

Volumele Harry Potter reprezinta o serie foarte populara in intreaga lume; ele apartin genului fantastic si au fost scrise de catre autoarea britanica J. K. Rowling. Cartile trateaza o lume a vrajitorilor, protagonist fiind tanarul vrajitor numit Harry Potter, alaturi de prietenii lui Ron Weasley si Hermione Granger. Povestea se desfasoara in cea mai mare parte la Hogwarts, Scoala de Magie si Vrajitorie, o scoala pentru tinerii vrajitori si magicieni.

Dumbledore isi lasa mainile in jos si il urmari pe Harry pe deasupra ochelarilor in forma de semiluna.

– Harry, a sosit timpul sa iti martusiresc ceea ce ar fi trebuit sa-ti spun cu cinci ani in urma. Te rog sa iei loc. Iti voi spune totul…

 Recenzie:

Harry Potter si Ordinul Phoenix a fost un adevarat fenomen de tip montagne russe: cu o cadere brusca si violenta. Autoarea are influenta specifica tuturor volumelor: ne lasa sa plutim o vreme (pentru reusite minore) apoi ne reintoarce la realitate si suntem in plina cadere… Stiu ca acesta este numai inceputul : odata cu maturizarea personajelor si romanele ei devin din ce in ce mai intunecate.Harry Potter nu mai este un copil si drept urmare nici problemele si faptele lui nu mai par atat de neinsemnate. Pentru a sustine mai mult latura intunecata,autoarea o aduce in prim plan pe Dolores Umbridge, cel mai aprig personaj din istoria Hogwarts-ului. Ce m-a deranjat la ea in primul rand nu a fost obsesia ei de a detine controlul,dispretul pentru creaturile magice sau impresia de superioritate si aroganta,ci faptul ca acest personaj distruge pentru cititori toate experientele autentice scolii de vrajitorie: fara noi notiuni despre Apararea Contra Magiei Negre,fara vajhat pentru personajul principal, fara vointa proprie a profesorilor: Umbridge transforma orice actiune de la Hogwarts in ceva nepermis si plictisitor. Si in tot acest timp isi etaleaza rasul afectat si tinuta de scolarita – ce poate fi mai malefic de atat ? Desigur intr-o oarecare masura mi-am dorit pentru ea un sfarsit groaznic, Fanart-dolores-umbridge-24201292-400-212dar in felul acela povestea nu ar fi fost la fel de realista: personajele negative nu sunt intotdeauna pedepsite,mai ales cand convingerea lui Umbridge ca face ceea ce trebuie era atat de puternica. Cartea a fost dureros de nedreapta (dar la ce m-as fi putut astepta dupa intoarcerea lui Cap-de-mort ?) .Citind aceasta carte am simtit ca imi este „absorbita” toata fericirea tineretii. Daca as fi inceput sa citesc cartile la varsta indicata,nu stiu daca as fi fost pregatit pentru acest roman si schimbarea brusca a firului narativ. Nici dupa ce am „dezlegat” cateva fire ale naratiunii nu am mai simtit aceeasi bucurie sincera. Suntem in ultimii ani la Hogwarts si despartirea imi pare atat de aproape si atat de intunecata. Adesea cand vorbim despre aventuri epice,excludem riscurile.De ce? Pentru ca stim ca eroul principal va invinge.Si eu sunt constient de acest fapt,dar in aceasta serie uneori am impresia ca Harry se lupta cu morile de vant.Isi asuma prea multe riscuri pentru a-si mangaia orgoliul. Moartea din ultimele capitole mi s-a parut inutila (asta datorita imprejurarilor nefavorabile). Este dreptul autoarei sa excluda un personaj din povestire cand i se pare necesar acest lucru (si credeti-ma: nu este prima moarte subita de care ma lovesc),dar, daca lui Harry ii trebuia o motivatie sa-l infrunte pe Cap-de-mort,de ce sa nu fie aceea moartea parintilor lui? Intr-o fraza: cred ca riscam mai mult decat castigam.

tumblr_lqnldevNPK1qa1id2o1_500Harry Potter in varsta de cincisprezece ani este deorganizat si antipatic in anumite privinte – ni se cere sa-l indragim pentru ca este personajul principal si pentru ca ne poarta in aventuri magice,doar ca in acest volum aventurile sunt mai mult periculoase si riscante decat magice. Am criticat cartea a treia din serie pentru povestea „incalcita” – In volumul prezent si autoarea recunoaste acest fapt in cotidianul vrajitorilor Profetul zilei– dar prin Ordinul Pheonix mai culegem scurte informatii, autoarea amintindu-si brusc ca trebuie sa inchida anumite portite in naratiune. Daca volumul al cincilea a fost extrem de cuprinzator si probele prin care trecea Harry te tineau cu sufletul la gura, volumului prezent i-a fost Hermione's_Patronusrefuzat  aspiratiile la grandoare (enigme,spatii ascunse si teribile,da – elemente benefice povestirii,care sa mai smulga un zambet din cand in cand – nu prea). Daca  nu sunteti impresionati de lungimea cartii (cred ca este cea mai lunga pe care am citit-o vreodata) si sunteti mai pozitivi din fire atunci n-o sa primiti aceasta carte cu atata entuziasm. Eu am fost nevoit sa o las deoparte prima data cand am inceput-o, dar m-am intors la ea cu acelasi entuziasm si m-am lasat absorbit de naratiune ca de fiecare data.Am citit-o intr-un timp relativ scurt (cu scoala si celelate activitati care imi ocupau deja timpul). Daca nu m-ar fi influentat schimbarea lui Rowling nici nu as fi mai scris aceasta recenzie – dar m-a influentat,si inca la ce mod… Autoarea are o metoda antrenanta de a ne dezvalui incotro se indreapta aceasta serie si fie ca imi place sau nu,trebuie s-o accept,nu ne mai este prezentat universul copilariei,seria se maturizeaza. Mai avem atat de putin timp de petrecut impreuna cu personajele noastre preferate incat nu pot risca pierderea spiritului de pe acum. Se pregateste un razboi si pierderile vor fi in curand la ordinea zilei. Desi nu-mi doream ca povestirea „serioasa” sa inceapa de pe acum,am trecut deja de jumatatea seriei si ar trebuia sa ma fi asteptat la asta.

Poate ma gabesc sa-i dezic seriei anumite elemente – sunt convins ca ultimele doua volume vor fi mai „incordate” decat acesta,si totusi nu-mi ramane decat sa sper ca pierderile vor avea o semnificatie in final.Din cate ati observat recenziile mele sunt putin mai critice,asadar nu va lasati intimidati si acordati atentie acestei carti.Poate ca o sa va nemultumeasca noua politica de la Hogwarts,dar scopul cartilor este sa ne faca sa simtim ceva,nu? La capitolul sentimente,n-am ce-i reprosa autoarei: s-a atins apogeul.In ce sens? Va las pe voi sa aflati…

My rating: 4,5 /5

patru stele si jumatate   

 

Trailer film :

 

Un gând despre „Recenzie: „Harry Potter si Ordinul Phoenix” de J.K.Rowling

Spam-ul nu este permis pe acest blog !

